Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - This paper is an attempt of the reflection of Plato's effort of solving the crisis of the polis through the educational project called philosophy. The %22second voyage%22 is a term from sailors' vocabulary. It is the time when favorable winds do not blow anymore and in order to continue in the voyage, it is necessary to lean into the oars. Thus, on the road of thinking, it is not possible to rely on the methods and rationale of pre-Socratics Physicists anymore, which have no meaning in the windless conditions. Instead of the sails it is necessary to discover and to tense up not the forces of nature but the forces of one's own. For Plato the most characteristic force is ψυχή, whose discovery in the thinking keeps on sailing in the point where the physicists ended up - the thinking becomes metaphysical. But since for Plato the ψυχή is not something entirely completed, it is necessary to ennoble it (ψυχή) and to care for it, educate it. In this sense it's advisable to ask: How much is metaphysics the metaphysics of education and mainly, the sailing which wrecked. (en)
- Příspěvek je pokusem o zamyšlení se nad Platónovou snahou o řešení krize polis prostřednictvím výchovného projektu zvaném filosofie. %22Druhá plavba%22 je termín pocházející z námořnické terminologie. Je to čas, kdy již nevanou příznivé větry a pro pokračování plavby je třeba se opříti do vesel. Čili že na cestě myšlení už není možno spoléhati se více na metody a zdůvodňování předsókratovských fysiků, jež jsou za bezvětří k ničemu. Namísto plachet je zapotřebí objevení a napnutí již nikoli sil přírodních, nýbrž vlastních. Tou nejvlastnější silou je Platónovi ψυχή, jejímž objevem myšlení pokračuje v plavbě tam, kde skončili fysikové - stává se metafysickým. Ale protože Platónovi není ψυχή něčím zcela hotovým, je třeba ji zušlechťovat a pečovat o ní, vychovávat ji. V tomto smyslu je záhodno se ptát, na kolik je metafysika metafysikou výchovy a povýtce plavbou, která ztroskotala.
- Příspěvek je pokusem o zamyšlení se nad Platónovou snahou o řešení krize polis prostřednictvím výchovného projektu zvaném filosofie. %22Druhá plavba%22 je termín pocházející z námořnické terminologie. Je to čas, kdy již nevanou příznivé větry a pro pokračování plavby je třeba se opříti do vesel. Čili že na cestě myšlení už není možno spoléhati se více na metody a zdůvodňování předsókratovských fysiků, jež jsou za bezvětří k ničemu. Namísto plachet je zapotřebí objevení a napnutí již nikoli sil přírodních, nýbrž vlastních. Tou nejvlastnější silou je Platónovi ψυχή, jejímž objevem myšlení pokračuje v plavbě tam, kde skončili fysikové - stává se metafysickým. Ale protože Platónovi není ψυχή něčím zcela hotovým, je třeba ji zušlechťovat a pečovat o ní, vychovávat ji. V tomto smyslu je záhodno se ptát, na kolik je metafysika metafysikou výchovy a povýtce plavbou, která ztroskotala. (cs)
|
Title
| - Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala?
- Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala? (cs)
- Philosophy: Educational Sailing That Wrecked? (en)
|
skos:prefLabel
| - Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala?
- Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala? (cs)
- Philosophy: Educational Sailing That Wrecked? (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/14:10292258!RIV15-MSM-11410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/14:10292258
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - metaphysics of education; metaphysics; philosophy; polis; education (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Kontexty filosofie výchovy v noveku a v súčasnej perspektíve
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
| |
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |