About: Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala?     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • This paper is an attempt of the reflection of Plato's effort of solving the crisis of the polis through the educational project called philosophy. The %22second voyage%22 is a term from sailors' vocabulary. It is the time when favorable winds do not blow anymore and in order to continue in the voyage, it is necessary to lean into the oars. Thus, on the road of thinking, it is not possible to rely on the methods and rationale of pre-Socratics Physicists anymore, which have no meaning in the windless conditions. Instead of the sails it is necessary to discover and to tense up not the forces of nature but the forces of one's own. For Plato the most characteristic force is ψυχή, whose discovery in the thinking keeps on sailing in the point where the physicists ended up - the thinking becomes metaphysical. But since for Plato the ψυχή is not something entirely completed, it is necessary to ennoble it (ψυχή) and to care for it, educate it. In this sense it's advisable to ask: How much is metaphysics the metaphysics of education and mainly, the sailing which wrecked. (en)
  • Příspěvek je pokusem o zamyšlení se nad Platónovou snahou o řešení krize polis prostřednictvím výchovného projektu zvaném filosofie. %22Druhá plavba%22 je termín pocházející z námořnické terminologie. Je to čas, kdy již nevanou příznivé větry a pro pokračování plavby je třeba se opříti do vesel. Čili že na cestě myšlení už není možno spoléhati se více na metody a zdůvodňování předsókratovských fysiků, jež jsou za bezvětří k ničemu. Namísto plachet je zapotřebí objevení a napnutí již nikoli sil přírodních, nýbrž vlastních. Tou nejvlastnější silou je Platónovi ψυχή, jejímž objevem myšlení pokračuje v plavbě tam, kde skončili fysikové - stává se metafysickým. Ale protože Platónovi není ψυχή něčím zcela hotovým, je třeba ji zušlechťovat a pečovat o ní, vychovávat ji. V tomto smyslu je záhodno se ptát, na kolik je metafysika metafysikou výchovy a povýtce plavbou, která ztroskotala.
  • Příspěvek je pokusem o zamyšlení se nad Platónovou snahou o řešení krize polis prostřednictvím výchovného projektu zvaném filosofie. %22Druhá plavba%22 je termín pocházející z námořnické terminologie. Je to čas, kdy již nevanou příznivé větry a pro pokračování plavby je třeba se opříti do vesel. Čili že na cestě myšlení už není možno spoléhati se více na metody a zdůvodňování předsókratovských fysiků, jež jsou za bezvětří k ničemu. Namísto plachet je zapotřebí objevení a napnutí již nikoli sil přírodních, nýbrž vlastních. Tou nejvlastnější silou je Platónovi ψυχή, jejímž objevem myšlení pokračuje v plavbě tam, kde skončili fysikové - stává se metafysickým. Ale protože Platónovi není ψυχή něčím zcela hotovým, je třeba ji zušlechťovat a pečovat o ní, vychovávat ji. V tomto smyslu je záhodno se ptát, na kolik je metafysika metafysikou výchovy a povýtce plavbou, která ztroskotala. (cs)
Title
  • Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala?
  • Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala? (cs)
  • Philosophy: Educational Sailing That Wrecked? (en)
skos:prefLabel
  • Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala?
  • Filosofie: výchovná plavba, která ztroskotala? (cs)
  • Philosophy: Educational Sailing That Wrecked? (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/14:10292258!RIV15-MSM-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 16763
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/14:10292258
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • metaphysics of education; metaphysics; philosophy; polis; education (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [B8D15A9D3600]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Smolenica
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Trnava
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Kontexty filosofie výchovy v noveku a v súčasnej perspektíve
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Timingeriu, Filip
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Trnavská univerzita v Trnavě, Pedagogická fakulta
https://schema.org/isbn
  • 978-80-8082-772-4
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software