Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - According to contemporary research, there is a group of children at higher risk of literacy difficulties. It is widely accepted today that these children at risk of dyslexia are children with specific language impairment and children with hereditary predisposition of dyslexia. Both of these groups were examined by a longitudinal project ELDEL-WP2 and following project GAUK, which are the basis for this habilitation thesis. The publication has several independent parts, the first focuses on the identification of children at family risk of dyslexia and children with specific language impairment. The thesis then deals with developmental profiles of pre-literacy skills and abilities that are believed to be crucial for successful development of reading and writing skills at the beginning of education. Language and cognitive skills, as well as key pre-literacy abilities are in the centre of the attention in accordance to the psycholinguistic concept of literacy. The results have pointed out the dynamics of language and cognitive skills development, as well as pre-literacy skills of all the research groups. The group of children, which was endangered the most by the possibility of literacy problems, was the group of children with the specific language impairment. Children at family risk of dyslexia generally achieved lower scores than the children with typical development; however the differences were not significant. Despite of all that, the children at family risk of dyslexia appears to be at higher risk of literacy problems, than the children with typical development, specifically at the end of the 1st grade and even more during the 3rd grade. Achieved results are confronted and put into context with results in the Czech and abroad research literature. Methodological limits are also discussed. (en)
- Podle současných poznatků existují skupiny dětí s větší mírou ohrožení gramotnostními obtížemi než běžná populace. Jedná se o děti s tzv. rizikem dyslexie, mezi které patří děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka) a děti s familiární zátěží pro vznik dyslexie. Oběma skupinám se věnoval longitudinální projekt ELDEL-WP2 a navazující projekt GAUK, které se staly východiskem pro habilitační práci. Publikace má několik samostatných částí, přičemž nejdříve se zaměřuje na identifikaci dětí a proceduru stanovování rodinného rizika dyslexie a narušeného vývoje řeči (a jazyka). Dále jsou předmětem práce vývojové profily pregramotnostních schopností a dovedností. Ve shodě s psycholingvistickým pojetím gramotnosti jsou v centru pozornosti jazykové a kognitivní schopnosti a klíčové pregramotnostní dovednosti, jejichž dosažená úroveň bývá dávána do souvislosti s úspěšným rozvojem čtení a psaní na počátku školní docházky. Dosažené výsledky poukázaly na dynamiku vývoje jazykových a kognitivních schopností i pregramotnostních dovedností všech sledovaných dětí. Nejvíce ohroženou skupinou z hlediska možných deficitů se jevily děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka). Děti s rodinným rizikem dyslexie dosahovaly zpravidla nižšího výkonu než děti s typickým vývojem, rozdíly často nebyly signifikantní. Přesto se tato skupina na konci 1. ročníku, ale zejména pak ve 3. ročníku jeví jako více riziková z hlediska výskytu poruch gramotnosti než skupina dětí s typickým vývojem. Dosažené výsledky jsou konfrontovány a dávány do kontextu s údaji v zahraniční i tuzemské literatuře, ale také s metodologickými limity, které mohly do výsledků vstupovat.
- Podle současných poznatků existují skupiny dětí s větší mírou ohrožení gramotnostními obtížemi než běžná populace. Jedná se o děti s tzv. rizikem dyslexie, mezi které patří děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka) a děti s familiární zátěží pro vznik dyslexie. Oběma skupinám se věnoval longitudinální projekt ELDEL-WP2 a navazující projekt GAUK, které se staly východiskem pro habilitační práci. Publikace má několik samostatných částí, přičemž nejdříve se zaměřuje na identifikaci dětí a proceduru stanovování rodinného rizika dyslexie a narušeného vývoje řeči (a jazyka). Dále jsou předmětem práce vývojové profily pregramotnostních schopností a dovedností. Ve shodě s psycholingvistickým pojetím gramotnosti jsou v centru pozornosti jazykové a kognitivní schopnosti a klíčové pregramotnostní dovednosti, jejichž dosažená úroveň bývá dávána do souvislosti s úspěšným rozvojem čtení a psaní na počátku školní docházky. Dosažené výsledky poukázaly na dynamiku vývoje jazykových a kognitivních schopností i pregramotnostních dovedností všech sledovaných dětí. Nejvíce ohroženou skupinou z hlediska možných deficitů se jevily děti se specificky narušeným vývojem řeči (a jazyka). Děti s rodinným rizikem dyslexie dosahovaly zpravidla nižšího výkonu než děti s typickým vývojem, rozdíly často nebyly signifikantní. Přesto se tato skupina na konci 1. ročníku, ale zejména pak ve 3. ročníku jeví jako více riziková z hlediska výskytu poruch gramotnosti než skupina dětí s typickým vývojem. Dosažené výsledky jsou konfrontovány a dávány do kontextu s údaji v zahraniční i tuzemské literatuře, ale také s metodologickými limity, které mohly do výsledků vstupovat. (cs)
|
Title
| - Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách
- Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách (cs)
- The risk of dyslexia : Pre-literacy skills and abilities and literacy development in high-risk groups (en)
|
skos:prefLabel
| - Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách
- Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách (cs)
- The risk of dyslexia : Pre-literacy skills and abilities and literacy development in high-risk groups (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/14:10285650!RIV15-MSM-11410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/14:10285650
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - writting; comprehension of reading; decoding; reading; specific language impairment; family risk for dyslexia; Literacy (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Riziko dyslexie : Pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |