About: The Possibilities of Measuring Learning Competence - The Application of a Finnish Tool in the Czech Environment     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • In recent decades the need to modify teaching goals with a view to greater emphasis on the development of key competences has been the subject of continual discussion in the educational community. This contribution focuses on the measurement of learning competence, which is acquiring ever more importance thanks to the increasing need to process a large quantity of information and adapt constantly to changes brought about by technological progress and other contemporary phenomena that affect the job market and civic life. Competence in learning has been comprehensively conceptualised by colleague from the University of Helsinki, who in order to measure it have created a comprehensive tool directed to four domains: learning, thinking, the organisation of learning and emotional self-regulation. In the years 2011MINUS SIGN 2013 the tool was translated into Czech and applied in a pilot study of 294 pupils of the 4th grade, 424 pupils of the 6th grade and 312 pupils of the 9th grade. On the basis of the results of the pilot study the tool was modified and reduced and its cognitive components were then administered to a representative sample of 6,200 pupils of the 6th grade together with tests of reading and mathematical literacy, a language test and a lengthy questionnaire. The contribution describes the Finnish concept of competence for learning and the functioning of the Finnish test in Czech conditions including the connections between the targeted learning competences and the results of the other cognitive tests. The contribution then discusses the possibility for the blanket exploitation of the tool in Czech schools for formative evaluation. (en)
  • V posledních desetiletích je v pedagogické komunitě opakovaně diskutována potřeba modifikovat výukové cíle ve prospěch většího důrazu na rozvoj klíčových kompetencí. Tento příspěvek se zaměřuje na měření kompetence k učení, která nabývá na stále větším významu díky rostoucí potřebě zpracovávat velká množství informací a adaptovat se neustále na změny způsobené technologickým pokrokem a dalšími jevy současného světa, které ovlivňují pracovní trh i občanský život. Kompetence k učení byla komplexně konceptualizována kolegy z Helsinské univerzity, kteří k jejímu měření vytvořili komplexní nástroj, který se zaměřoval na čtyři domény: učení, uvažování, organizaci učení a afektivní seberegulace. V letech 2011MINUS SIGN 2013 byl nástroj přeložen do češtiny a pilotován na výběru 294 žáků 4. ročníků, 424 žáků 6. ročníků a 312 žáků 9. ročníků. Na základě výsledků z pilotáže byl nástroj upraven a redukován a jeho kognitivní složky byly administrovány na reprezentativním výběru 6200 žáků 6. ročníku spolu s testy čtenářské a matematické gramotnosti, jazykovým testem a obsáhlým dotazníkem. Příspěvek popisuje finský koncept kompetence k učení a fungování finského testu v českém prostředí včetně souvislosti mezi naměřenými kompetencemi k učení a výsledky ostatních kognitivních testů. Příspěvek dále diskutuje možnost plošného využití nástroje v českých školách k formativnímu hodnocení.
  • V posledních desetiletích je v pedagogické komunitě opakovaně diskutována potřeba modifikovat výukové cíle ve prospěch většího důrazu na rozvoj klíčových kompetencí. Tento příspěvek se zaměřuje na měření kompetence k učení, která nabývá na stále větším významu díky rostoucí potřebě zpracovávat velká množství informací a adaptovat se neustále na změny způsobené technologickým pokrokem a dalšími jevy současného světa, které ovlivňují pracovní trh i občanský život. Kompetence k učení byla komplexně konceptualizována kolegy z Helsinské univerzity, kteří k jejímu měření vytvořili komplexní nástroj, který se zaměřoval na čtyři domény: učení, uvažování, organizaci učení a afektivní seberegulace. V letech 2011MINUS SIGN 2013 byl nástroj přeložen do češtiny a pilotován na výběru 294 žáků 4. ročníků, 424 žáků 6. ročníků a 312 žáků 9. ročníků. Na základě výsledků z pilotáže byl nástroj upraven a redukován a jeho kognitivní složky byly administrovány na reprezentativním výběru 6200 žáků 6. ročníku spolu s testy čtenářské a matematické gramotnosti, jazykovým testem a obsáhlým dotazníkem. Příspěvek popisuje finský koncept kompetence k učení a fungování finského testu v českém prostředí včetně souvislosti mezi naměřenými kompetencemi k učení a výsledky ostatních kognitivních testů. Příspěvek dále diskutuje možnost plošného využití nástroje v českých školách k formativnímu hodnocení. (cs)
Title
  • The Possibilities of Measuring Learning Competence - The Application of a Finnish Tool in the Czech Environment (en)
  • Možnosti měření kompetencí k učení - aplikace finského nástroje v českém prostředí
  • Možnosti měření kompetencí k učení - aplikace finského nástroje v českém prostředí (cs)
skos:prefLabel
  • The Possibilities of Measuring Learning Competence - The Application of a Finnish Tool in the Czech Environment (en)
  • Možnosti měření kompetencí k učení - aplikace finského nástroje v českém prostředí
  • Možnosti měření kompetencí k učení - aplikace finského nástroje v českém prostředí (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/14:10282509!RIV15-GA0-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GBP402/12/G130)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 3
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 30744
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/14:10282509
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • lower secondary education; the evaluation of cognitive competences; learning competence; key competences (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [B93B70589F50]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Pedagogika
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 64
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Straková, Jana
  • Chvál, Martin
issn
  • 0031-3815
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software