About: Transition of 5-graders to multi-year grammar school     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • Český vzdělávací systém se vyznačuje časnou a vysokou diferenciací a v mezinárodním srovnání rovněž vysokými vzdělanostními nerovnostmi. Nejčastěji diskutovaným prvkem diferenciace jsou osmiletá gymnázia, na která odcházejí žáci po 5. ročníku povinného vzdělávání. Stať se zabývá otázkou, jaké faktory ovlivňují aspirace žáků 5. ročníků ke studiu na víceletém gymnáziu a jaké faktory ovlivňují, zda jsou žáci ke studiu přijati. K analýzám jsou využita data získaná v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS a PIRLS realizovaného v roce 2011 a data získaná v rámci návazného šetření žáků 5. ročníků provedeného na stejném výběrovém souboru v rámci projektu CLoSE. K odpovědím na výzkumné otázky je využita binární logistická regrese a deskriptivní údaje získané v rámci šetření 5. ročníků. Analýzy ukazují, že i když na přijetí žáků ke studiu mají největší vliv jejich schopnosti, uplatňuje se značný vliv rodiny na aspirace i na úspěch v přijímacím řízení.
  • Český vzdělávací systém se vyznačuje časnou a vysokou diferenciací a v mezinárodním srovnání rovněž vysokými vzdělanostními nerovnostmi. Nejčastěji diskutovaným prvkem diferenciace jsou osmiletá gymnázia, na která odcházejí žáci po 5. ročníku povinného vzdělávání. Stať se zabývá otázkou, jaké faktory ovlivňují aspirace žáků 5. ročníků ke studiu na víceletém gymnáziu a jaké faktory ovlivňují, zda jsou žáci ke studiu přijati. K analýzám jsou využita data získaná v rámci mezinárodního výzkumu TIMSS a PIRLS realizovaného v roce 2011 a data získaná v rámci návazného šetření žáků 5. ročníků provedeného na stejném výběrovém souboru v rámci projektu CLoSE. K odpovědím na výzkumné otázky je využita binární logistická regrese a deskriptivní údaje získané v rámci šetření 5. ročníků. Analýzy ukazují, že i když na přijetí žáků ke studiu mají největší vliv jejich schopnosti, uplatňuje se značný vliv rodiny na aspirace i na úspěch v přijímacím řízení. (cs)
  • Czech education system exhibits early tracking and educational inequalities that are higher that those in most developed countries. The most controversial element of the system discussed in this context is multi-year grammar schools that are attended by students after the completion of primary school. The paper seeks answer to the question what factors influence student aspirations to study at multi-year grammar school and what factors are crucial for success at entrance examinations. Analyses are carried out on data from the international comparative study TIMSS and PIRLS that was carried out in 2011 and on data collected in a survey of 5-graders implemented on the same sample in 2012 within the Czech Longitudinal Study of Education (CLoSE). The questions are answered by binary logistic regression and by descriptive analyses of the data gained in the CLoSE project. The analyses show that though the most important factor influencing the success in entrance examinations is student performance, student home background has also a very important impact on both aspirations and the success at entrance procedures. (en)
Title
  • Transition of 5-graders to multi-year grammar school (en)
  • Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium
  • Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium (cs)
skos:prefLabel
  • Transition of 5-graders to multi-year grammar school (en)
  • Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium
  • Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/13:10190402!RIV14-GA0-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GBP402/12/G130)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 3
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 74600
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/13:10190402
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • CLoSE; longitudinal data; TIMSS & PIRLS 2011; streaming; tracking; admission process; transition; multi-year grammar school (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [8765D885E12B]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Orbis scholae
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 7
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Greger, David
  • Straková, Jana
issn
  • 1802-4637
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software