About: %22One has to go to school%22: Application Options of a Holistic Approach in Studying Life Course of Young Disabled Adults     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Příspěvek se věnuje školnímu vzdělávání v ČR očima dnešních mladých dospělých s postižením. Využíváme biografický výzkumný design a předkládáme aplikační možnosti tohoto přístupu při studiu životních drah těchto lidí. Odkrýváme témata vztahující se k tzv. signifikantním konceptům - životní cesty a zdroje. Dokladujeme, že zdroje pro vzdělávání dětí s postižením v běžných školách byly t.č. poskytovány nesystémově a částečně, což mělo často za následek narušení jejich vzdělávací dráhy. V tomto kontextu dospíváme k závěru, že speciální jakkoliv vzdělávání uspokojuje, byť z krátkodobého hlediska, vzdělávací potřeby dětí, zároveň zmírňuje tlak na běžné školy přijímat potřebné změny umožňující vzdělávání dětí s postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Vzdělávací dráha dětí s postižením je tak často negativně poznamenaná, což se v důsledku odráží na jejich psychosociálním rozvoji.
  • Příspěvek se věnuje školnímu vzdělávání v ČR očima dnešních mladých dospělých s postižením. Využíváme biografický výzkumný design a předkládáme aplikační možnosti tohoto přístupu při studiu životních drah těchto lidí. Odkrýváme témata vztahující se k tzv. signifikantním konceptům - životní cesty a zdroje. Dokladujeme, že zdroje pro vzdělávání dětí s postižením v běžných školách byly t.č. poskytovány nesystémově a částečně, což mělo často za následek narušení jejich vzdělávací dráhy. V tomto kontextu dospíváme k závěru, že speciální jakkoliv vzdělávání uspokojuje, byť z krátkodobého hlediska, vzdělávací potřeby dětí, zároveň zmírňuje tlak na běžné školy přijímat potřebné změny umožňující vzdělávání dětí s postižením v hlavním vzdělávacím proudu. Vzdělávací dráha dětí s postižením je tak často negativně poznamenaná, což se v důsledku odráží na jejich psychosociálním rozvoji. (cs)
  • The chapter reflects the partial results of an ongoing research project whose attention isgiven to school education in the Czech Republic through the eyes of today's young adults with disabilities. The biographical research design is used in the to the study of the life course of these people. We uncover themes related to so called significant concepts - pathways (way of life) and resources. It is evident, that resources for the education of children with disabilities in mainstream schools were (at that time) provided unsystematically and partly. It often resulted in a disruption of their educational pathways. In this context, we come to the conclusion that special education satisfies educational needs of children (even in the short term) but in same time relieves pressure on the regular schools to implemented necessary changes to accommodate educational needs of children with disabilities. Educational career of children with disabilities is often negatively stigmatized, which has negative impacts on their psychosocial development. (en)
Title
  • %22One has to go to school%22: Application Options of a Holistic Approach in Studying Life Course of Young Disabled Adults (en)
  • %22Do školy se chodit musí%22: aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením
  • %22Do školy se chodit musí%22: aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením (cs)
skos:prefLabel
  • %22One has to go to school%22: Application Options of a Holistic Approach in Studying Life Course of Young Disabled Adults (en)
  • %22Do školy se chodit musí%22: aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením
  • %22Do školy se chodit musí%22: aplikační možnosti holistického přístupu při studiu životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/12:10129925!RIV13-GA0-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP407/11/2009)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 131785
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/12:10129925
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • special schools; elementary schools; educational policy; significant concepts; life-course theory; biographical research design; qualitative analysis; young adults with disabilities (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [9D6F78EF5018]
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
  • Hradec Králové
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Hradec Králové
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference EVROPSKÉ PEDAGOGICKÉ FÓRUM 2012 PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY VÝUKY ročník II.
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Šiška, Jan
  • Latimier, Camille
  • Káňová, Šárka
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • MAGNANIMITAS
https://schema.org/isbn
  • 978-80-905243-2-3
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software