About: Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Curricula with underdeveloped progression, lacking coherence and rigor, could have negative effects on pupils' knowledge. This may be the case of poor performance of Czech pupils in international studies of educational achievement (TIMSS, PISA). Using the method of international benchmarking, we show that reading literacy as a core skill has not been stressed in the past and present Czech curricular documents. The expected progression that occurs during the lower secondary school (grades 6-9) is not described enough. In the field of numeracy, there is an important discrepancy between the Czech and international curriculum documents regarding the crucial topics of fractions and decimals. This topic is introduced in 6^th grade in the Czech framework, while international curricula build the concept of fraction since during the early primary grades. (en)
  • Nekoherentní kurikula, která nestaví před žáky přiměřené cíle a v nichž není dostatečně vyjádřen učební pokrok v průběhu školní docházky, mohou být jednou z příčin zhoršujících se výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních typu TIMSS a PISA. V této kapitole se metodou porovnání českých a zahraničních kurikulul ukazuje, že čtenářská gramotnost jako naprosto základní gramotnost v českých kurikulárních programech nebyla a nadále není akcentována. Přírůstek odpovídajících dovedností na druhém stupni základního vzdělávání není dostatečně vyjádřen. Pokud jde o oblast počtů, jednou z oblastí, kde se česká a zahraniční kurikula liší, jsou zlomky a desetinná čísla. Zatímco u nás je toto téma formálně zavedeno až na druhém stupni, v zahraničí se postupně buduje od počátku primární školy.
  • Nekoherentní kurikula, která nestaví před žáky přiměřené cíle a v nichž není dostatečně vyjádřen učební pokrok v průběhu školní docházky, mohou být jednou z příčin zhoršujících se výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních typu TIMSS a PISA. V této kapitole se metodou porovnání českých a zahraničních kurikulul ukazuje, že čtenářská gramotnost jako naprosto základní gramotnost v českých kurikulárních programech nebyla a nadále není akcentována. Přírůstek odpovídajících dovedností na druhém stupni základního vzdělávání není dostatečně vyjádřen. Pokud jde o oblast počtů, jednou z oblastí, kde se česká a zahraniční kurikula liší, jsou zlomky a desetinná čísla. Zatímco u nás je toto téma formálně zavedeno až na druhém stupni, v zahraničí se postupně buduje od počátku primární školy. (cs)
Title
  • Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti
  • Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti (cs)
  • Curriculum of the primary and lower secondary school - a literacy perspective (en)
skos:prefLabel
  • Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti
  • Kurikulum 1. a 2. stupně : pohled na gramotnosti (cs)
  • Curriculum of the primary and lower secondary school - a literacy perspective (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/11:10107901!RIV12-MSM-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(LC06046)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 208584
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/11:10107901
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • numeracy; literacy; Czech republic; secondary school; primary school; benchmarking; curriculum (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [DAE68AF9232B]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden.
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň.
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Dvořák, Dominik
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum
https://schema.org/isbn
  • 978-80-246-2043-5
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software