About: Multi-year gymnasia (academic track) in selective education systems - comparative analysis     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Chapter presents a comparative analysis of the Central and Eastern European Countries (Austria, Czech Republic, Germany, Hungary, Slovakia) which use early tracking by the school type at lower-secondary school. Using national statistics and literature review we emphasize the proportion of students attending highest track (gymnasia - secondary grammar schools) and its change over last 20 years. We document, that post-Communist countries use various restrictions to admission to highest track and understand highest track as elitist institution with small intakes, while Germany and Austria has considerably increased the proportion of students in highest track due to increasing parents demand for such schools and declining population growth curve. We also compare the criteria for admission in various countries. (en)
  • Kapitola prezentuje srovnávací analýzu zemí Střední a Východní Evropy (Česká republika, Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovensko), které uplatňují vnější diferenciaci při přechodu z primární do nižší sekundární školy. Na základě národních statistik jednotlivých zemí i přehledu literatury porovnáváme především vývoj podílu žáků v gymnáziích za posledních 20 let a dále mechanismy přijímání do těchto výběrových škol v jednotlivých zemích. Ze srovnání vyplývá, že post-komunistické země, které zavedly vnější diferenciaci po pádu komunistického režimu limitují podíl žáků přecházejících do výběrového proudu a víceletá gymnázia vnímají jako elitní školy, zatímco v Německu a Rakousku se podíl gymnazistů zvyšuje s tím, jak klesá populační křivka. Významné jsou také odlišnosti v přijímacím řízení.
  • Kapitola prezentuje srovnávací analýzu zemí Střední a Východní Evropy (Česká republika, Maďarsko, Německo, Rakousko, Slovensko), které uplatňují vnější diferenciaci při přechodu z primární do nižší sekundární školy. Na základě národních statistik jednotlivých zemí i přehledu literatury porovnáváme především vývoj podílu žáků v gymnáziích za posledních 20 let a dále mechanismy přijímání do těchto výběrových škol v jednotlivých zemích. Ze srovnání vyplývá, že post-komunistické země, které zavedly vnější diferenciaci po pádu komunistického režimu limitují podíl žáků přecházejících do výběrového proudu a víceletá gymnázia vnímají jako elitní školy, zatímco v Německu a Rakousku se podíl gymnazistů zvyšuje s tím, jak klesá populační křivka. Významné jsou také odlišnosti v přijímacím řízení. (cs)
Title
  • Multi-year gymnasia (academic track) in selective education systems - comparative analysis (en)
  • Přechod žáků do víceletých gymnázií v selektivních systémech - srovnávací analýza
  • Přechod žáků do víceletých gymnázií v selektivních systémech - srovnávací analýza (cs)
skos:prefLabel
  • Multi-year gymnasia (academic track) in selective education systems - comparative analysis (en)
  • Přechod žáků do víceletých gymnázií v selektivních systémech - srovnávací analýza
  • Přechod žáků do víceletých gymnázií v selektivních systémech - srovnávací analýza (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11410/11:10107897!RIV12-MSM-11410___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(LC06046)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 222644
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11410/11:10107897
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • international comparison; national statistics; tracking; selective school systems; secondary grammar schools (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [D2E1BA6EB792]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden.
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň.
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Greger, David
  • Holubová, Markéta
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum
https://schema.org/isbn
  • 978-80-246-2043-5
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11410
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software