Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Pojednání, jež se zabývá vztahem mezi tradicí a výchovou vychází z předpokladu, že člověk je bytostí vyznačující se dvěma základními rysy: nedokonalostí (nehotovostí) a schopností se prostřednictvím výchovy a vzdělání zdokonalovat. Výchova je tedy nutně založena na tradici, na kontinuitě generací; je uvedením do světa, který je starší než všichni zúčastnění a zároveň má připravit mladou generaci na život v nových, vlastních, jiných podmínkách. Hermeneutická analýza souvislostí mezi dějinným vědomím, které všechno tradované podrobuje kritickému přezkoušení a tradici jako dalšímu rozvoji akceptovaného staví na vychovatele i výchovu vysoké nároky. Jako možnost naplnění tohoto nároku a pro překonání protikladů mezi dějinným vědomím a tradicí je představen Gadamerův pojem ?legitimní předsudek?, který není překážkou, nýbrž podmínkou pro porozumění.
- Pojednání, jež se zabývá vztahem mezi tradicí a výchovou vychází z předpokladu, že člověk je bytostí vyznačující se dvěma základními rysy: nedokonalostí (nehotovostí) a schopností se prostřednictvím výchovy a vzdělání zdokonalovat. Výchova je tedy nutně založena na tradici, na kontinuitě generací; je uvedením do světa, který je starší než všichni zúčastnění a zároveň má připravit mladou generaci na život v nových, vlastních, jiných podmínkách. Hermeneutická analýza souvislostí mezi dějinným vědomím, které všechno tradované podrobuje kritickému přezkoušení a tradici jako dalšímu rozvoji akceptovaného staví na vychovatele i výchovu vysoké nároky. Jako možnost naplnění tohoto nároku a pro překonání protikladů mezi dějinným vědomím a tradicí je představen Gadamerův pojem ?legitimní předsudek?, který není překážkou, nýbrž podmínkou pro porozumění. (cs)
- His paper, which addresses the question of the relation between tradition and upbringing, assumes a conception of the person as a being with two fundamental characteristics: imperfection (íncompleteness) and a capacity for being perfected by upringing and education. Upbringing is then necessarily founded on tradition, on the continuity of generations ? it is an introduction to a world which is older than all its current occupiers, and at the same time aims to prepare the young for a new life of their own in different conditions. The hermeneutical analysis of the connections between an historical consciousness, subjekt to a critical perspective on all that is handed down, with a tradition understood as the passing on of what has been received, makes a permanent claim on the upbringer and on upbringing. One of the possible ways of meeting this claim is presented by Gadamer in his conception of ?legitimate prejudices?. (en)
|
Title
| - Dějinné vědomí, tradice a výchova
- Dějinné vědomí, tradice a výchova (cs)
- Historical consciousness, tradition and upbringing (en)
|
skos:prefLabel
| - Dějinné vědomí, tradice a výchova
- Dějinné vědomí, tradice a výchova (cs)
- Historical consciousness, tradition and upbringing (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11410/10:10079586!RIV11-MSM-11410___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11410/10:10079586
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - prejudice; understanding; upbringing; tradition; Historical consciousness (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...n/vavai/riv/zamer
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |