Description
| - Autoři z Pražské skupiny školní etnografie se věnují pojmu hry, dětské hry, poté dětským skupinovým hrám na sbírce 1600 záznamů od 1. do 9. třídy. Prezentují bez didaktického záměru sbírku tzv. her tradičních, folklorních, které si školní děti reálně hrály v letech 1995-2000. Tyto games jsou tříděny jednak na 1. honičky, 2. chytačky, 3. schovky, 4. lovy, 5. závody, 6. souboje, 7. výdrže, 7*. školky, 8. bravuru, 8*. lekačky, 9. hádanky, 10. horory, 11. nápodoby, 12. trefování a 13. gender; jednak představeny jako 1. dotknout se, 2. v dotyku na tělo, 3. vrh objektu - s dotykem na tělo, 4. vrh objektem - na dráze, 5. běh - s dotykem na tělo, 6. běh - na dráze, 7. kompozice pohybu - žonglování a rytmika, 8. kompozice objektu, 9. hádání, 10. fiktivní identity a příběhy. Na závěr se probírá možnost kombinovat v klasifikaci her poetiku pudů (orálního, análního, zíracího aj.) s problematikou vztahů (oidipských a odvozených - spolupráce, soutěž, šikana).
- Autoři z Pražské skupiny školní etnografie se věnují pojmu hry, dětské hry, poté dětským skupinovým hrám na sbírce 1600 záznamů od 1. do 9. třídy. Prezentují bez didaktického záměru sbírku tzv. her tradičních, folklorních, které si školní děti reálně hrály v letech 1995-2000. Tyto games jsou tříděny jednak na 1. honičky, 2. chytačky, 3. schovky, 4. lovy, 5. závody, 6. souboje, 7. výdrže, 7*. školky, 8. bravuru, 8*. lekačky, 9. hádanky, 10. horory, 11. nápodoby, 12. trefování a 13. gender; jednak představeny jako 1. dotknout se, 2. v dotyku na tělo, 3. vrh objektu - s dotykem na tělo, 4. vrh objektem - na dráze, 5. běh - s dotykem na tělo, 6. běh - na dráze, 7. kompozice pohybu - žonglování a rytmika, 8. kompozice objektu, 9. hádání, 10. fiktivní identity a příběhy. Na závěr se probírá možnost kombinovat v klasifikaci her poetiku pudů (orálního, análního, zíracího aj.) s problematikou vztahů (oidipských a odvozených - spolupráce, soutěž, šikana). (cs)
- Authors address children's group games in a collection of 1600 records. Collected and presented are games played by children on their own, aged 1st - 9th grades, in 1995-2000. Games are first classified into: 1. chasing, 2. catching, 3. seeking, 4. hunting, 5. racing, 6. dueling, 7. exerting, 7*. schooling, 8. daring, 8*. shocking, 9. guessing, 10. acting, 11. pretending, 12. shooting, 13. gender - elaborating the classification of the Opies and inquiring into the potentialities of analyzing motifs as expressing poetics of drives. Second into: 1. touching an other; 2. in touch body to body; 3. throwing an object - with touching a body; 4. throwing an object - on a track; 5. running - with touching a body; 6. running - on a track; 7. composing a movement - jugglery, rhythmics; 8. composing an object; 9. guessing; 10. fictive identities and stories - elaborating the question of relations: cooperation, competition, bullying etc. The possibility of a classification combining both criteria is discussed. (en)
|