About: Food chemistry and Nutrition in biology textbooks for secondary     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • Problematika potravin a výživy je téma, které koresponduje s požadavky moderní společnosti, s neustálým rozvojem přírodovědných oborů i s faktem, že moderní výuka chemie by se měla orientovat na využití chemie v běžném životě a kam spadá i uplatňování zdravého životního stylu jedince i společnosti. To je důvod, proč by mělo být toto téma i na základě doporučení uznávaných dietologů a lékařů (Svačina 2008) nedílnou součástí znalostí a dovedností, které získají studenti v průběhu svého studia. Zařazení tohoto tématu do učebnic je i v době nástupu e-learningu velmi aktuální, protože dobrá učebnice je a bude vždy důležitý a v mnohém nezastupitelný prostředek pro vzdělávání a sebevzdělávání (Maňák, Klapko 2006). Článek seznamuje s výsledky analýz středoškolských učebnic biologie, které navazují na analogické analýzy učebnic chemie publikované autory v jiném článku (Třeštíková, Klímová 2013). Pro analýzu učebnic byla použita pojmová analýza, pro přesnější zhodnocení kvality pojmového obsahu byla vybrána metoda škálování (Gavora 2000). Výsledky ukazují, že zkoumané učebnice chemie a biologie obsahují ve vztahu k problematice chemie potravin a výživy obsahové nedostatky, které je třeba odstranit při tvorbě nových návrhů obsahu učiva, při samotné výuce tohoto tématu a také při tvorbě nových učebnic. Výsledky analýz jsou součástí vznikající disertační práce, která si dává za cíl mimo jiné vytvořit návrh obsahu učiva zvoleného tématu pro předmět chemie na gymnáziu a k tomuto tématu vytvořit interaktivní učební materiály pro učitele a žáky, které budou evaluovány v praxi a následně upraveny.
  • Problematika potravin a výživy je téma, které koresponduje s požadavky moderní společnosti, s neustálým rozvojem přírodovědných oborů i s faktem, že moderní výuka chemie by se měla orientovat na využití chemie v běžném životě a kam spadá i uplatňování zdravého životního stylu jedince i společnosti. To je důvod, proč by mělo být toto téma i na základě doporučení uznávaných dietologů a lékařů (Svačina 2008) nedílnou součástí znalostí a dovedností, které získají studenti v průběhu svého studia. Zařazení tohoto tématu do učebnic je i v době nástupu e-learningu velmi aktuální, protože dobrá učebnice je a bude vždy důležitý a v mnohém nezastupitelný prostředek pro vzdělávání a sebevzdělávání (Maňák, Klapko 2006). Článek seznamuje s výsledky analýz středoškolských učebnic biologie, které navazují na analogické analýzy učebnic chemie publikované autory v jiném článku (Třeštíková, Klímová 2013). Pro analýzu učebnic byla použita pojmová analýza, pro přesnější zhodnocení kvality pojmového obsahu byla vybrána metoda škálování (Gavora 2000). Výsledky ukazují, že zkoumané učebnice chemie a biologie obsahují ve vztahu k problematice chemie potravin a výživy obsahové nedostatky, které je třeba odstranit při tvorbě nových návrhů obsahu učiva, při samotné výuce tohoto tématu a také při tvorbě nových učebnic. Výsledky analýz jsou součástí vznikající disertační práce, která si dává za cíl mimo jiné vytvořit návrh obsahu učiva zvoleného tématu pro předmět chemie na gymnáziu a k tomuto tématu vytvořit interaktivní učební materiály pro učitele a žáky, které budou evaluovány v praxi a následně upraveny. (cs)
  • The issue of food and nutrition is a topic, that corresponds with the requirements of modern society, with continuous development of disciplines of the natural science and with a matter of fact, that modern Chemistry teaching should be focused on the use of Chemistry in the daily life a where also belongs the application of healthy life style of an individual and society. That is the reason, why this theme should be based on the recommendation of accredited dietary specialists and physicians (Svačina 2008) as an integral part of knowledge and skills, that students gain during the their studies. Inclusion of these themes into the textbooks is, even in the period of arrival of a e-learning, up to date, because a good textbook is, and always will be an important and in many ways irreplaceable tool for education and self-education (Maňák, Klapko 2006). This article introduces the results of analysis of Biology textbooks for secondary schools, that follow the analogical analysis of Chemistry textbooks published by authors of other article (Třeštíková, Klímová 2013). For the textbook analysis a conceptual analysis was used, for more accurate quality evaluation of the conceptual content we used a scaling method (Gavora 2000). Results show that the examined Chemistry and Biology textbooks are in relation to the issue of Food and Nutrition Chemistry a content deficient, which needs to be eliminated while creating new proposals of subject matter of the study schedules, during the main schooling and also while creating new textbooks. The results of analysis are the part of the emerging PHD thesis, which aim, is among others, to create a proposal of tuition content of chosen topic for the grammar school Chemistry subject and to create interactive tuition materials for this topic for teachers and students, that will be evaluated in practice and subsequently revised. (en)
Title
  • Food chemistry and Nutrition in biology textbooks for secondary (en)
  • Chemie potravin a výživa ve středoškolských učebnicích biologie
  • Chemie potravin a výživa ve středoškolských učebnicích biologie (cs)
skos:prefLabel
  • Food chemistry and Nutrition in biology textbooks for secondary (en)
  • Chemie potravin a výživa ve středoškolských učebnicích biologie
  • Chemie potravin a výživa ve středoškolských učebnicích biologie (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11310/14:10292811!RIV15-MSM-11310___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 7105
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11310/14:10292811
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • biology textbooks for secondary schools; conceptual analysis; food chemistry (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [14A623C106BE]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Kraków
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • neuveden
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Nauczanie i uczenie się przedmiotów przyrodniczych od przedszkola do studiów wyższych
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Klímová, Helena
  • Třeštíková, Tereza
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
https://schema.org/isbn
  • 978-83-7271-881-5
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11310
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software