Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - Although the acquisition of map skills is one of the primary objectives of geographic education, sufficient attention is yet to been paid to this topic in the Czech academic community. This lack of attention causes not only discrepancy in the definition of map skills, but also inconsistency in the classification of categories of map skills. This study aims to contribute to the discussion on the definition of map skil ls, its incorporation into the educational framework of skills. Furthermore, the article intends to improve the systematization of this group of skills. In order to achieve this aim we employed general didactic models of skills in combination with insights drawn from (predominantly international) literature. The conclusion briefly introduces major trends in world research on map skills, which could serve as an inspiration for similar research in Czechia. (en)
- Kurikulární reforma, která byla v Česku zahájena na přelomu tisíciletí, zapříčinila odklon od faktografických znalostí směrem k dovednostem, a to nejenom v rámci výuky na školách, ale také v rámci výzkumů oborových didaktik. Také výzkumné projekty v rámci didaktiky geografie se začaly více zabývat dovednostmi, a to jak dovednostmi obecnými, tak také dovednostmi oborovými, tj. geografickými. Bezesporu jednou z hlavních geografických dovedností je dovednost práce s mapou. Avšak ačkoliv je rozvoj mapových dovedností jedním z hlavních cílů výuky geografie na základních a středních školách, nebyla v českém prostředí této oblasti dosud věnována dostatečná pozornost. To je mimo jiné v rozporu se zahraničními studiemi, kde byly ve 2. polovině 20. století mapové dovednosti jedním ze zásadních témat výzkumu geografického vzdělávání. Nedostatek pozornosti v českém výzkumu vede nejen k nejednotnosti ve vymezení mapových dovedností, ale také k nejednotnosti v samotném označování skupiny dovedností práce s mapou. Cílem tohoto příspěvku tak je přispět do diskuse k vymezení dovedností práce s mapou, jejich zasazení do systému dovedností i označení této skupiny dovedností. K naplnění tohoto cíle je užíváno jak obecně didaktických modelů dovedností, tak také diskuse se (zejména zahraniční) odbornou literaturou. Závěrem jsou stručně představeny hlavní směry výzkumu mapových dovedností ve světě, které mohou být inspirací pro budoucí vývoj mapových dovedností v Česku.
- Kurikulární reforma, která byla v Česku zahájena na přelomu tisíciletí, zapříčinila odklon od faktografických znalostí směrem k dovednostem, a to nejenom v rámci výuky na školách, ale také v rámci výzkumů oborových didaktik. Také výzkumné projekty v rámci didaktiky geografie se začaly více zabývat dovednostmi, a to jak dovednostmi obecnými, tak také dovednostmi oborovými, tj. geografickými. Bezesporu jednou z hlavních geografických dovedností je dovednost práce s mapou. Avšak ačkoliv je rozvoj mapových dovedností jedním z hlavních cílů výuky geografie na základních a středních školách, nebyla v českém prostředí této oblasti dosud věnována dostatečná pozornost. To je mimo jiné v rozporu se zahraničními studiemi, kde byly ve 2. polovině 20. století mapové dovednosti jedním ze zásadních témat výzkumu geografického vzdělávání. Nedostatek pozornosti v českém výzkumu vede nejen k nejednotnosti ve vymezení mapových dovedností, ale také k nejednotnosti v samotném označování skupiny dovedností práce s mapou. Cílem tohoto příspěvku tak je přispět do diskuse k vymezení dovedností práce s mapou, jejich zasazení do systému dovedností i označení této skupiny dovedností. K naplnění tohoto cíle je užíváno jak obecně didaktických modelů dovedností, tak také diskuse se (zejména zahraniční) odbornou literaturou. Závěrem jsou stručně představeny hlavní směry výzkumu mapových dovedností ve světě, které mohou být inspirací pro budoucí vývoj mapových dovedností v Česku. (cs)
|
Title
| - Map skills: definition and research (en)
- Mapové dovednosti: vymezení a výzkum
- Mapové dovednosti: vymezení a výzkum (cs)
|
skos:prefLabel
| - Map skills: definition and research (en)
- Mapové dovednosti: vymezení a výzkum
- Mapové dovednosti: vymezení a výzkum (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11310/14:10286676!RIV15-MSM-11310___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11310/14:10286676
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - education.; cartography; geography; research; definition; classification; map; skill; map skills (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Geografie. Sborník české geografické společnosti (Geography Journal of Czech Geographic Society)
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| - Marada, Miroslav
- Hanus, Martin
|
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |