Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Evoluční biologie patří mezi jednu z nejdůležitějších biologických disciplín, protože utváří paradigmatické pozadí celé moderní biologie. Terminologie oboru je pak klíčovým komunikačním médiem, díky kterému dochází k předávání informací. Předkládaný výzkum analyzuje evoluční terminologii používanou při výuce biologie gymnaziálními učiteli. Jde se o výsledky předvýzkumu, který proběhl metodou dotazníkového šetření a rozhovorů a zúčastnilo se ho třicet gymnaziálních učitelů biologie z Prahy. Dotazníková část šetření cílila na subjektivní hodnocení důležitosti jednotlivých evolučních termínů v rámci gymnaziální výuky a porozumění jejich významu. Pro zpracování výsledků byl použit program Microsoft Excel 2007. Výsledky předvýzkumu upozornily na několik skutečností: 1. Mezi základní evoluční pojmy řadí učitelé bez váhání genetickou terminologii, což poukazuje na neodarwinistické vnímání evolučních témat, které ovšem je, jak prozradily rozhovory, nereflektované. 2. Středoškolští učitelé biologie velmi často považují základní evoluční termíny jako darwinismus a Darwinova evoluční hypotéza nebo přírodní a přirozený výběr za synonyma. 3. Z podarwinovských evolučních hypotéz protežují učitelé jednoznačně endosymbiotickou teorii. Situace do jisté míry lícuje s podobou a zpracováním evolučních témat v dostupných středoškolských učebnicích a upozorňuje na oblast, která by si zasloužila kvalitnější metodické zpracování pro účely středoškolské výuky.
- Evoluční biologie patří mezi jednu z nejdůležitějších biologických disciplín, protože utváří paradigmatické pozadí celé moderní biologie. Terminologie oboru je pak klíčovým komunikačním médiem, díky kterému dochází k předávání informací. Předkládaný výzkum analyzuje evoluční terminologii používanou při výuce biologie gymnaziálními učiteli. Jde se o výsledky předvýzkumu, který proběhl metodou dotazníkového šetření a rozhovorů a zúčastnilo se ho třicet gymnaziálních učitelů biologie z Prahy. Dotazníková část šetření cílila na subjektivní hodnocení důležitosti jednotlivých evolučních termínů v rámci gymnaziální výuky a porozumění jejich významu. Pro zpracování výsledků byl použit program Microsoft Excel 2007. Výsledky předvýzkumu upozornily na několik skutečností: 1. Mezi základní evoluční pojmy řadí učitelé bez váhání genetickou terminologii, což poukazuje na neodarwinistické vnímání evolučních témat, které ovšem je, jak prozradily rozhovory, nereflektované. 2. Středoškolští učitelé biologie velmi často považují základní evoluční termíny jako darwinismus a Darwinova evoluční hypotéza nebo přírodní a přirozený výběr za synonyma. 3. Z podarwinovských evolučních hypotéz protežují učitelé jednoznačně endosymbiotickou teorii. Situace do jisté míry lícuje s podobou a zpracováním evolučních témat v dostupných středoškolských učebnicích a upozorňuje na oblast, která by si zasloužila kvalitnější metodické zpracování pro účely středoškolské výuky. (cs)
- Terminology of each branch of knowledge represents an important communication medium, due which information and knowledge are mediated to others. This article analyse evolutionary terminology used by grammar school teachers during biology lessons. In total 30 teachers from 26 Prague grammar school were given a questionnaire and they were polled in the first part of wider research. We discover that: 1. Grammar school teachers confuse quite often terms like %22environmental%22/%22nature selection%22 or %22Darwinism%22/%22Darwin's evolutionary theory%22. 2. Some genetic terms belong according teachers also to the key evolutionary terms; it seems - teachers understand evolution from the neodarwinian point of view despite the do not reflect it. 3. Endosymbiosis is the most acquaintance post-darwinian evolutionary theory among grammar school teachers. (en)
|
Title
| - Evolutionary terminology in grammar school biology teaching (en)
- Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie
- Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie (cs)
|
skos:prefLabel
| - Evolutionary terminology in grammar school biology teaching (en)
- Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie
- Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11310/13:10191910!RIV14-MSM-11310___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11310/13:10191910
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - neodarwinism; darwinism; endosymbiosis; %22environmental%22 and nature selection; evolutionary terminology; evolution teaching; evolution (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |