About: The proliferation and implementation of GIS as an educational tool at gymnasiums/grammar schools in Czechia     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Příspěvek shrnuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit současný stav a hlavní bariéry bránící rozšíření geografických informačních systémů (GIS) ve výuce na gymnáziích v Česku. Práce je založena na výsledcích dotazníkového šetření z roku 2012, ve kterém bylo osloveno 103 gymnázií, do výzkumu se zapojilo 57 z nich. Šetření vychází z metodiky zahraničních výzkumů, kde se implementační charakteristiky škol zjišťovaly na základě technologického, profesionálního a edukačního potenciálu. Výsledky ukazují, že většina gymnázií je v zavádění GIS do výuky ve vývojové fázi, nejdále jsou v tzv. edukačním aspektu implementace. Z výsledků je patrné, že učitelé o výuku s GIS zájem mají, chybí jim však lepší povědomí o volně šiřitelných GIS software a zdrojích volných geografických dat. Dále učitelé pociťují nedostatek metodické podpory a vlastní nedostatečné dovednosti pro práci s GIS.
  • Příspěvek shrnuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit současný stav a hlavní bariéry bránící rozšíření geografických informačních systémů (GIS) ve výuce na gymnáziích v Česku. Práce je založena na výsledcích dotazníkového šetření z roku 2012, ve kterém bylo osloveno 103 gymnázií, do výzkumu se zapojilo 57 z nich. Šetření vychází z metodiky zahraničních výzkumů, kde se implementační charakteristiky škol zjišťovaly na základě technologického, profesionálního a edukačního potenciálu. Výsledky ukazují, že většina gymnázií je v zavádění GIS do výuky ve vývojové fázi, nejdále jsou v tzv. edukačním aspektu implementace. Z výsledků je patrné, že učitelé o výuku s GIS zájem mají, chybí jim však lepší povědomí o volně šiřitelných GIS software a zdrojích volných geografických dat. Dále učitelé pociťují nedostatek metodické podpory a vlastní nedostatečné dovednosti pro práci s GIS. (cs)
  • This article contains the results of study, whose aim was to provide findings regarding the current state of proliferation of the GIS software at Czech grammar schools and also the barriers of further expansion of its use. Outputs of a questionnaire from beginning of year 2012 serve as the basic datasource for this study. The survey was sent to 103 schools and the resulting sample numbered 57 of them. The questionnaire is based on a methodology espoused in previous research studies and its aim is to assess the implementation 'profile' of grammar schools as a category. The level of implementation was considered in terms of its educational, technology and professional aspects. Results show that most of grammar schools are in the development stage in the 'Technology' and 'Professional' aspects, in the 'Educational' aspect, they find themselves in the institutionalization stage. The results of the study reveal that among teachers, the interest for teaching with GIS exists, but there is a lack of supporting materials and the teacher's poor GIS skills frequently poses additional obstacles. Furthermore, there is not so much information about free software and data resources among teachers. (en)
Title
  • The proliferation and implementation of GIS as an educational tool at gymnasiums/grammar schools in Czechia (en)
  • Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku
  • Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku (cs)
skos:prefLabel
  • The proliferation and implementation of GIS as an educational tool at gymnasiums/grammar schools in Czechia (en)
  • Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku
  • Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11310/13:10145833!RIV14-GA0-11310___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP407/10/0514)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 3
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 103637
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11310/13:10145833
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • implementation; curriculum; geography education; geoinformatics; GIS (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [CF95C6134CAB]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Geografie. Sborník české geografické společnosti (Geography Journal of Czech Geographic Society)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 118
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Řezníčková, Dana
  • Král, Luboš
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
  • 000325234700004
issn
  • 1212-0014
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11310
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 47 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software