About: Mandaean eschatology     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Text se zabývá mandejskými eschatologickými představami, a to jak pojetím konce lidského života a osudů duše po smrti těla (individuální eschatologie), tak mandejskou naukou o konci světa (kosmická nebo kosmologická eschatologie). Pro lepší pochopení obou aspektů nauky o posledních věcech předchází jejich výkladu stručná charakteristika mandejské nauky o stvoření světa a člověka. Výklad je ilustrován autorovými překlady mandejských textů. Stejně jako v jiných gnostických náboženstvích se mandejská individuální eschatologie zaměřuje na osudy duše poté, co se v okamžiku smrti oddělí od pozemského těla. Její spása je myšlena jako vzestup vzhůru (návrat) do oblasti božské plnosti. Soteriologické texty se věnují především samotnému vzestupu (masiqta), soudu duše a jejímu sjednocení s bohem/nejvyšším principem. Kosmologická eschatologie je restaurativního charakteru: celý proces světového dění započal stupňovitým porušováním původní jednoty božského principu a vedl až k uvěznění duše v těle. Vzestupem první duše - duše Adama - začíná opačný pohyb, který směřuje k obnovení stavu původního. Mandejská nauka počítá s opětovným nastolením jednoty světa Světla a potlačením Temnoty. Očekává se zánik veškerého stvořeného světa, včetně bytostí Temnoty a také duší, které spáchaly těžké hříchy (texty hovoří o %22druhé smrti%22). Tento absolutní charakter mandejského eschatologického myšlení - lineární pojetí času, jenž spěje ke svému završení - je spojen s relativním typem kosmické eschatologie - s cyklickou strukturou světových věků zakončených katastrofami. V tomto kontextu pak některé texty nabízejí také mandejskou intepretaci potopy odlišnou od pojetí Starého zákona i textů z Nag Hammádí.
  • Text se zabývá mandejskými eschatologickými představami, a to jak pojetím konce lidského života a osudů duše po smrti těla (individuální eschatologie), tak mandejskou naukou o konci světa (kosmická nebo kosmologická eschatologie). Pro lepší pochopení obou aspektů nauky o posledních věcech předchází jejich výkladu stručná charakteristika mandejské nauky o stvoření světa a člověka. Výklad je ilustrován autorovými překlady mandejských textů. Stejně jako v jiných gnostických náboženstvích se mandejská individuální eschatologie zaměřuje na osudy duše poté, co se v okamžiku smrti oddělí od pozemského těla. Její spása je myšlena jako vzestup vzhůru (návrat) do oblasti božské plnosti. Soteriologické texty se věnují především samotnému vzestupu (masiqta), soudu duše a jejímu sjednocení s bohem/nejvyšším principem. Kosmologická eschatologie je restaurativního charakteru: celý proces světového dění započal stupňovitým porušováním původní jednoty božského principu a vedl až k uvěznění duše v těle. Vzestupem první duše - duše Adama - začíná opačný pohyb, který směřuje k obnovení stavu původního. Mandejská nauka počítá s opětovným nastolením jednoty světa Světla a potlačením Temnoty. Očekává se zánik veškerého stvořeného světa, včetně bytostí Temnoty a také duší, které spáchaly těžké hříchy (texty hovoří o %22druhé smrti%22). Tento absolutní charakter mandejského eschatologického myšlení - lineární pojetí času, jenž spěje ke svému završení - je spojen s relativním typem kosmické eschatologie - s cyklickou strukturou světových věků zakončených katastrofami. V tomto kontextu pak některé texty nabízejí také mandejskou intepretaci potopy odlišnou od pojetí Starého zákona i textů z Nag Hammádí. (cs)
  • The text deals with Mandaean eschatological ideas. Its topic is the concept of the end of human life and the fate of the soul after death (individual eschatology), and Mandaean doctrine of the end of the world (cosmic or cosmological eschatology). For a better understanding of both aspects of eschatology, their interpretation is preceded by a brief characteristics of Mandaean ideas about the creation of the world and man. The lectures are illustrated with the author's translations of Mandaean texts. As in other Gnostic religions, Mandaean individual eschatology focuses on the fate of the soul (nišimta, mana) after death, when separated from the earthly body. Its salvation is understood as a rise upwards (return) to the realm of the divine fullness. Soteriological texts focus primarily on the rise itself (masiqta), on the judgement over the soul and on its final union with God/the highest principle. Cosmological eschatology is conceived as restorative in character: the whole process of world events began with gradual breach of the original unity of the divine principle and led to the creation of the material world and to the imprisonment of the soul in the body. With the rise of the first soul - the soul of Adam - an opposite movement begins, which seeks to restore the original state. Mandaean doctrine allows for restoring the original unity of the world of light and suppression of darkness. The extinction of the whole created world is expected, including the creatures of darkness and souls who have committed grave sins (text speaks about the %22second death%22). This absolute character of Mandaean eschatological thinking - a linear concept of time, which is coming to its conclusion - combines with a relative type of cosmological eschatology - with cyclic structure of world ages, ending in a disaster. In this context, some writings offer a Mandaean interpretation of the the Flood which is different from the Old Testament and Nag Hammadi texts. (en)
Title
  • Mandaean eschatology (en)
  • Mandejská eschatologie
  • Mandejská eschatologie (cs)
skos:prefLabel
  • Mandaean eschatology (en)
  • Mandejská eschatologie
  • Mandejská eschatologie (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11280/14:10290652!RIV15-GA0-11280___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP401/11/2450)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 27121
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11280/14:10290652
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • soul; flood; soteriology; gnosticism; eschatology; Mandaeans (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [7AD86FD5FF55]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Praha
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
  • Neuveden
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Apokalypsa, nebo transformace? Mileniální koncepce v minulosti i současnosti
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Gebelt, Jiří
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Dingir
https://schema.org/isbn
  • 978-80-86779-39-3
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11280
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 67 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software