Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Negativita je obvykle považována za jednu ze zpravodajských hodnot. Ve své diplomové práci jsem srovnávala mediální pokrytí deseti železničních nebo leteckých nehod, které se staly v Československu nebo v České republice v období 1960 až 2008. Výsledkem bylo zjištění, že během komunistického režimu měly negativní zprávy méně prostoru než po sametové revoluci. Navíc ještě lze vysledovat rozdíl ve způsobu informování o jednotlivých nehodách. Rozdíl byl ovlivněn zejména politickou situací. Ale také další faktory byly velmi důležité - v případě letecké nehody to byla %22státní příslušnost%22 letadla a příčina nehody. V tomto článku porovnávám dvě nehody, z nichž jedna se stala v roce 1972 a druhá v roce 1973. První se stala u České Kamenice, kde po bombovém útoku havarovalo jugoslávské letadlo. Jedna osoba ze sedmadvaceti, které byly na palubě, přežila. Ve dvou analyzovaných denících bylo publikováno celkem osmnáct článků k tématu. O rok později havaroval na ruzyňském letišti sovětský letoun. Šestašedesát ze sta lidí, kteří byli na palubě, zahynulo. Příčinou byla chyba pilota v důsledku špatně navrženého ovládání řídících prvků v novém typu letadel. Analyzované deníky publikovaly pouze čtyři články. V období 1972 až 1973 nedošlo k žádné výrazné změně politické situace. Podle mého názoru byl rozdíl v mediálním pokrytí událostí dán tím, že šlo o nový sovětský letoun, který havaroval na Ruzyni, tedy o chybu sovětských inženýrů, konstruktérů a pilotů.
- Negativita je obvykle považována za jednu ze zpravodajských hodnot. Ve své diplomové práci jsem srovnávala mediální pokrytí deseti železničních nebo leteckých nehod, které se staly v Československu nebo v České republice v období 1960 až 2008. Výsledkem bylo zjištění, že během komunistického režimu měly negativní zprávy méně prostoru než po sametové revoluci. Navíc ještě lze vysledovat rozdíl ve způsobu informování o jednotlivých nehodách. Rozdíl byl ovlivněn zejména politickou situací. Ale také další faktory byly velmi důležité - v případě letecké nehody to byla %22státní příslušnost%22 letadla a příčina nehody. V tomto článku porovnávám dvě nehody, z nichž jedna se stala v roce 1972 a druhá v roce 1973. První se stala u České Kamenice, kde po bombovém útoku havarovalo jugoslávské letadlo. Jedna osoba ze sedmadvaceti, které byly na palubě, přežila. Ve dvou analyzovaných denících bylo publikováno celkem osmnáct článků k tématu. O rok později havaroval na ruzyňském letišti sovětský letoun. Šestašedesát ze sta lidí, kteří byli na palubě, zahynulo. Příčinou byla chyba pilota v důsledku špatně navrženého ovládání řídících prvků v novém typu letadel. Analyzované deníky publikovaly pouze čtyři články. V období 1972 až 1973 nedošlo k žádné výrazné změně politické situace. Podle mého názoru byl rozdíl v mediálním pokrytí událostí dán tím, že šlo o nový sovětský letoun, který havaroval na Ruzyni, tedy o chybu sovětských inženýrů, konstruktérů a pilotů. (cs)
- The negativity is usually considered as one of news values. In my diploma thesis, I compared the media coverage of 10 railway or aircraft accidents which happened in Czechoslovakia or in the Czech republic between 1960-2008. The result was, that during the Communistic regime, the negative news had less space than after the Velvet Revolution. But there still was a difference in the way of reporting about some accidents. The difference was influenced especially by current political situation. But also other factors were very important - in the case of aircraft accidents, it was the %22nationality%22 of the aircraft and the cause of the accident. In this article, I compare two accidents which happened in 1972 and 1973. The first happened near Ceska Kamenice when a Yugoslav plane crashed after a bomb attack. One person of 27 onboard survived. The daily papers informed about the crash - there were 18 published articles in two analysed papers. One year later, a Soviet plane crashed at the Ruzyne airport. 66 of 100 people onbord perished. The cause was a pilot's mistake caused by wrong ergonomics in new aircraft type. Analysed papers published only 4 articles. There was no important change of political situation between 1972 and 1973. In my opinion, the difference in the media coverage was given by the fact that it was a new Soviet aircraft which crashed at Ruzyne, the mistake of Soviet engineers, constructers and pilots. (en)
|
Title
| - Letecké nehody v době normalizace v československém tisku
- Letecké nehody v době normalizace v československém tisku (cs)
- Airplane Crashes in Czechoslovak Press During the Period of Normalization (en)
|
skos:prefLabel
| - Letecké nehody v době normalizace v československém tisku
- Letecké nehody v době normalizace v československém tisku (cs)
- Airplane Crashes in Czechoslovak Press During the Period of Normalization (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11230/12:10133637!RIV13-MSM-11230___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11230/12:10133637
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - comparative analysis; media coverage; normalisation; disasters; Czechoslovakia; aircraft accidents (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.)
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |