About: Letecké nehody v době normalizace v československém tisku     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Negativita je obvykle považována za jednu ze zpravodajských hodnot. Ve své diplomové práci jsem srovnávala mediální pokrytí deseti železničních nebo leteckých nehod, které se staly v Československu nebo v České republice v období 1960 až 2008. Výsledkem bylo zjištění, že během komunistického režimu měly negativní zprávy méně prostoru než po sametové revoluci. Navíc ještě lze vysledovat rozdíl ve způsobu informování o jednotlivých nehodách. Rozdíl byl ovlivněn zejména politickou situací. Ale také další faktory byly velmi důležité - v případě letecké nehody to byla %22státní příslušnost%22 letadla a příčina nehody. V tomto článku porovnávám dvě nehody, z nichž jedna se stala v roce 1972 a druhá v roce 1973. První se stala u České Kamenice, kde po bombovém útoku havarovalo jugoslávské letadlo. Jedna osoba ze sedmadvaceti, které byly na palubě, přežila. Ve dvou analyzovaných denících bylo publikováno celkem osmnáct článků k tématu. O rok později havaroval na ruzyňském letišti sovětský letoun. Šestašedesát ze sta lidí, kteří byli na palubě, zahynulo. Příčinou byla chyba pilota v důsledku špatně navrženého ovládání řídících prvků v novém typu letadel. Analyzované deníky publikovaly pouze čtyři články. V období 1972 až 1973 nedošlo k žádné výrazné změně politické situace. Podle mého názoru byl rozdíl v mediálním pokrytí událostí dán tím, že šlo o nový sovětský letoun, který havaroval na Ruzyni, tedy o chybu sovětských inženýrů, konstruktérů a pilotů.
  • Negativita je obvykle považována za jednu ze zpravodajských hodnot. Ve své diplomové práci jsem srovnávala mediální pokrytí deseti železničních nebo leteckých nehod, které se staly v Československu nebo v České republice v období 1960 až 2008. Výsledkem bylo zjištění, že během komunistického režimu měly negativní zprávy méně prostoru než po sametové revoluci. Navíc ještě lze vysledovat rozdíl ve způsobu informování o jednotlivých nehodách. Rozdíl byl ovlivněn zejména politickou situací. Ale také další faktory byly velmi důležité - v případě letecké nehody to byla %22státní příslušnost%22 letadla a příčina nehody. V tomto článku porovnávám dvě nehody, z nichž jedna se stala v roce 1972 a druhá v roce 1973. První se stala u České Kamenice, kde po bombovém útoku havarovalo jugoslávské letadlo. Jedna osoba ze sedmadvaceti, které byly na palubě, přežila. Ve dvou analyzovaných denících bylo publikováno celkem osmnáct článků k tématu. O rok později havaroval na ruzyňském letišti sovětský letoun. Šestašedesát ze sta lidí, kteří byli na palubě, zahynulo. Příčinou byla chyba pilota v důsledku špatně navrženého ovládání řídících prvků v novém typu letadel. Analyzované deníky publikovaly pouze čtyři články. V období 1972 až 1973 nedošlo k žádné výrazné změně politické situace. Podle mého názoru byl rozdíl v mediálním pokrytí událostí dán tím, že šlo o nový sovětský letoun, který havaroval na Ruzyni, tedy o chybu sovětských inženýrů, konstruktérů a pilotů. (cs)
  • The negativity is usually considered as one of news values. In my diploma thesis, I compared the media coverage of 10 railway or aircraft accidents which happened in Czechoslovakia or in the Czech republic between 1960-2008. The result was, that during the Communistic regime, the negative news had less space than after the Velvet Revolution. But there still was a difference in the way of reporting about some accidents. The difference was influenced especially by current political situation. But also other factors were very important - in the case of aircraft accidents, it was the %22nationality%22 of the aircraft and the cause of the accident. In this article, I compare two accidents which happened in 1972 and 1973. The first happened near Ceska Kamenice when a Yugoslav plane crashed after a bomb attack. One person of 27 onboard survived. The daily papers informed about the crash - there were 18 published articles in two analysed papers. One year later, a Soviet plane crashed at the Ruzyne airport. 66 of 100 people onbord perished. The cause was a pilot's mistake caused by wrong ergonomics in new aircraft type. Analysed papers published only 4 articles. There was no important change of political situation between 1972 and 1973. In my opinion, the difference in the media coverage was given by the fact that it was a new Soviet aircraft which crashed at Ruzyne, the mistake of Soviet engineers, constructers and pilots. (en)
Title
  • Letecké nehody v době normalizace v československém tisku
  • Letecké nehody v době normalizace v československém tisku (cs)
  • Airplane Crashes in Czechoslovak Press During the Period of Normalization (en)
skos:prefLabel
  • Letecké nehody v době normalizace v československém tisku
  • Letecké nehody v době normalizace v československém tisku (cs)
  • Airplane Crashes in Czechoslovak Press During the Period of Normalization (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11230/12:10133637!RIV13-MSM-11230___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • S
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 146895
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11230/12:10133637
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • comparative analysis; media coverage; normalisation; disasters; Czechoslovakia; aircraft accidents (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [66EFF3AAA33E]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Sborník Národního muzea v Praze. Řada C, Literární historie (Acta Musei Nationalis Pragae. Series C, Historia Litterarum.)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 57
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Šírová, Tereza
issn
  • 0036-5351
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11230
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software