Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The article examines several aspects of the organisational reform of public services in EU-10 countries based on accountability theory. First, it briefl y summarises what reforms have been introduced and describes their internal contradictions. The author argues that these internal tensions stem not just from the introduction of 'new public management' ideas into a completely different context, but also from the fact that the conceptual bases of one of the key objectives of these reforms - greater accountability - are internally contradictory. To understand these inconsistencies, The author analyses the various meanings of 'accountability' and shows how the term differs from 'responsibility'. He then examines the understanding of accountability as a type of social relation. The author also distinguishes the different forms that accountability can assume and defi nes the incompatible objectives and expectations that tie them together. In the second part of the article the author analyses reforms in the EU-10 and formulates three theoretical propositions on the nature of accountability and its potential consequences: (1) too much accountability operating in too many directions can lead to professional disorientation; (2) too much emphasis on the assessment of outcomes at the expense of an assessment of processes, which can result in a phenomenon that the author calls 'the institutionalisation of conformity'; (3) he asymmetry of accountability, which can generate a reduced sense of fairness and legitimacy. (en)
- Článek se zabývá některými aspekty reforem organizace veřejných služby v zemích EU-10, a to prostřednictvím teorie akontability. Nejdříve stručně shrnuji provedené reformy a jejich vnitřní protiklady. Ukazuji, že tato vnitřní napětí jsou dána nejen zaváděním myšlenek New public managementu do zcela jiného kontextu, ale že samotné myšlenkové základy jednoho z klíčových cílů těchto reforem - zvýšení akontability (accountability) - jsou vnitřně rozporné. Pro pochopení této rozpornosti podrobně rozebírám různé významy akontability a ukazuji, jak se tento termín odlišuje od pojmu odpovědnost. Následně se zaměřuji na přístup, který chápe akontabilitu jako druh sociálního vztahu mezi dvěma aktéry, ve kterém se jeden aktér (jednotlivec či instituce) zodpovídá za své jednání jinému aktérovi (fóru), který má právo toto jednání posuzovat, žádat jeho napravení a případně sankcionovat. Dále klasifikuji různé formy, kterých může akontabilita nabývat a vymezuji konfliktní cíle a očekávání, se kterými je spojována. V druhé části analyzuji reformy v zemích EU-10. Formuluji tři teoretické propozice o podobě akontability a důsledcích, ke kterým může vést. Jde o 1) přetížení akontabilitou a její %22mnohasměrnost%22, která může vést k profesní dezorientaci; 2) hypertrofii hodnocení výstupů na úkor hodnocení procesů, která může vést k jevu, který označuji jako %22institucionalizace konformity%22; 3) asymetrii akontability, tj. nerovnoměrnému rozložení povinnosti skládat účty mezi různé aktéry, což může vést ke snížení pociťované spravedlnosti a legitimity.
- Článek se zabývá některými aspekty reforem organizace veřejných služby v zemích EU-10, a to prostřednictvím teorie akontability. Nejdříve stručně shrnuji provedené reformy a jejich vnitřní protiklady. Ukazuji, že tato vnitřní napětí jsou dána nejen zaváděním myšlenek New public managementu do zcela jiného kontextu, ale že samotné myšlenkové základy jednoho z klíčových cílů těchto reforem - zvýšení akontability (accountability) - jsou vnitřně rozporné. Pro pochopení této rozpornosti podrobně rozebírám různé významy akontability a ukazuji, jak se tento termín odlišuje od pojmu odpovědnost. Následně se zaměřuji na přístup, který chápe akontabilitu jako druh sociálního vztahu mezi dvěma aktéry, ve kterém se jeden aktér (jednotlivec či instituce) zodpovídá za své jednání jinému aktérovi (fóru), který má právo toto jednání posuzovat, žádat jeho napravení a případně sankcionovat. Dále klasifikuji různé formy, kterých může akontabilita nabývat a vymezuji konfliktní cíle a očekávání, se kterými je spojována. V druhé části analyzuji reformy v zemích EU-10. Formuluji tři teoretické propozice o podobě akontability a důsledcích, ke kterým může vést. Jde o 1) přetížení akontabilitou a její %22mnohasměrnost%22, která může vést k profesní dezorientaci; 2) hypertrofii hodnocení výstupů na úkor hodnocení procesů, která může vést k jevu, který označuji jako %22institucionalizace konformity%22; 3) asymetrii akontability, tj. nerovnoměrnému rozložení povinnosti skládat účty mezi různé aktéry, což může vést ke snížení pociťované spravedlnosti a legitimity. (cs)
|
Title
| - Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Reformy organizací veřejných služeb v teorii akontability
- Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Reformy organizací veřejných služeb v teorii akontability (cs)
- The Institutionalisation of Non-responsibility, Efficiency or Conformity? Organisational Reform of Public Services Based on ccountability Theory (en)
|
skos:prefLabel
| - Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Reformy organizací veřejných služeb v teorii akontability
- Institucionalizace neodpovědnosti, efektivity, nebo konformity? Reformy organizací veřejných služeb v teorii akontability (cs)
- The Institutionalisation of Non-responsibility, Efficiency or Conformity? Organisational Reform of Public Services Based on ccountability Theory (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11230/12:10124269!RIV13-GA0-11230___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11230/12:10124269
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - EU-10; new public management; responsibility; accountability; public sector; sociology of organisations (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/projekt
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |