Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Cílem této studie je umístit teorii dramatu, kterou Anton Müller (1792-1843), profesor estetiky na Pražské Univerzitě, formuloval v sérii přednášek z roku 1831, do kontextu tehdejší středoevropské estetiky. Proto nastiňuje dvě současné diskuze jakožto pozadí ke komparaci, které reprezentují intepretace dramatu zformulované v estetických přednáškách Müllerových pražských předchůdců a vlivné rakouské úvahy z prvních tří desetiletí devatenáctého století. Srovnání s myšlenkami a teoriemi Augusta Gottlieba Meißnera (1753-1807) a Johanna Heinricha Dambecka (1774-1820) ukazuje, že Müllerova teorie dramatu již nebyla v souladu s osvíceneckými principy dramatu, zatímco porovnání s tehdejšími renomovanými úvahami Josepha Schreyvogela (1768-1832), Heinricha Josepha von Collina (1771-1811), Augusta Wilhelma Schlegela (1767-1845), Karla Wilhelma Ferdinanda Solgera (1780-1819), Wilhelma von Schütze (1776-1847), Matthäuse von Collina (1779-1824) a MIchaela Leopolda Enk von der Burga (1788-1843) představují podobnosti mezi Müllerovou teorií a tehdejší rakouskou, na náboženství založenou a spirituálně orientovanou, estetikou.
- Cílem této studie je umístit teorii dramatu, kterou Anton Müller (1792-1843), profesor estetiky na Pražské Univerzitě, formuloval v sérii přednášek z roku 1831, do kontextu tehdejší středoevropské estetiky. Proto nastiňuje dvě současné diskuze jakožto pozadí ke komparaci, které reprezentují intepretace dramatu zformulované v estetických přednáškách Müllerových pražských předchůdců a vlivné rakouské úvahy z prvních tří desetiletí devatenáctého století. Srovnání s myšlenkami a teoriemi Augusta Gottlieba Meißnera (1753-1807) a Johanna Heinricha Dambecka (1774-1820) ukazuje, že Müllerova teorie dramatu již nebyla v souladu s osvíceneckými principy dramatu, zatímco porovnání s tehdejšími renomovanými úvahami Josepha Schreyvogela (1768-1832), Heinricha Josepha von Collina (1771-1811), Augusta Wilhelma Schlegela (1767-1845), Karla Wilhelma Ferdinanda Solgera (1780-1819), Wilhelma von Schütze (1776-1847), Matthäuse von Collina (1779-1824) a MIchaela Leopolda Enk von der Burga (1788-1843) představují podobnosti mezi Müllerovou teorií a tehdejší rakouskou, na náboženství založenou a spirituálně orientovanou, estetikou. (cs)
- The essay aims at situating the theory of drama formulated in a lecture series given in 1831 by Anton Müller (1792-1843), Professor of Aesthetics at Prague University, within the context of Central-European aesthetics of the day. Therefore, two contemporaneous discussions are outlined to provide a background for the comparison. They are represented by drama interpretations laid down in aesthetic lectures of Müller's predecessors in Prague and influential Austrian reflections on drama dating from the first three decades of the nineteenth century. The comparison with the ideas and theories of August Gottlieb Meißner (1753-1807) and Johann Heinrich Dambeck (1774-1820) demonstrates that Müller's theory of drama was no longer in accordance with Enlightenment drama principles, while the comparison with the then renowned reflections of Joseph Schreyvogel (1768-1832), Heinrich Joseph von Collin (1771-1811), August Wilhelm Schlegel (1767-1845), Karl Wilhelm Ferdinand Solger (1780-1819), Wilhelm von Schütz (1776-1847), Matthäus von Collin (1779-1824), and Michael Leopold Enk von der Burg (1788-1843) exemplifies similarities between Müller's theory and Austrian, religiously based and spiritually oriented, aesthetics of the time. (en)
|
Title
| - %22As Such, There is Only a Good Fate%22 : Anton Müller's Theory of Drama in the Context of Central-European Aesthetics (en)
- %22Sám o sobě existuje jen dobrý osud%22 : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky
- %22Sám o sobě existuje jen dobrý osud%22 : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky (cs)
|
skos:prefLabel
| - %22As Such, There is Only a Good Fate%22 : Anton Müller's Theory of Drama in the Context of Central-European Aesthetics (en)
- %22Sám o sobě existuje jen dobrý osud%22 : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky
- %22Sám o sobě existuje jen dobrý osud%22 : Teorie dramatu Antona Müllera v kontextu středoevropské estetiky (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/14:10293694!RIV15-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/14:10293694
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Theory of Drama; German Aesthetics; Aesthetics in Austria; Aesthetics in Bohemia; Anton Müller (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |