Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Emotions and passions, especially the negative ones, played a major role in Seneca's writing: the anger became the object of his philosophical treatise De ira and prevailed also in his tragedies. Seneca was probably the most important model for jesuit playwrigts which implies the question how these authors worked with his conception of anger and rage as destructive emotions, in which measure they took it over or changed it. Jesuit playwrights are represented here by Karel Kolčava whose plays are the only ones published as collected works during his life. In addition, there are (also published) Kolčava's didactic letters, which gives us the opportunity to compare his theoretical view of anger with the Seneca's one in the first part of the article. The realization of these conceptions is then observed on a few examples taken from the respective plays of both authors. Finally a special attention is paid to female characters in rage who are so important in Seneca's tragedies and who can be found in Kolčava's plays although women were not welcome on the jesuit stage even as characters. (en)
- Emoce jako základní prvek dramatiky jsou v teoretických spisech reflektovány už od antiky. Zásadní roli hrály emoce a vášně, především negativní, u Seneky: hněv se stal předmětem jeho teoretického spisu De ira a zaujímal výrazné místo i jako téma v jeho tragédiích. Seneca byl pravděpodobně nejdůležitějším vzorem pro jezuitské dramatiky, nabízí se tedy otázka, jakým způsobem tito autoři pracovali s jeho pojetím hněvu a zuřivosti (jakožto destruktivních emocí), do jaké míry jej přebírali či proměňovali. Jako příklad budou použity hry Karla Kolčavy, které představují jediné souhrnně dochované dramatické dílo jednoho - neanonymního - jezuitského autora vydané tiskem (vyšlo v 6 svazcích v letech 1703-1716) a dá se tudíž předpokládat, že jsou na rozdíl od jiných, jen náhodou dochovaných textů promyšlenější a důkladněji propracované. Tiskem vyšel i soubor Kolčavových didaktických dopisů, který umožňuje srovnání teoretického pojetí hněvu se Senekovým v první části článku, na něž navazuje porovnání praktické realizace v hrách obou autorů. Na závěr je pozornost věnována negativním ženským postavám, které na jezuitské scéně oficiálně nebyly vítané, zatímco v Senekových tragédiích je jejich role nepřehlédnutelná.
- Emoce jako základní prvek dramatiky jsou v teoretických spisech reflektovány už od antiky. Zásadní roli hrály emoce a vášně, především negativní, u Seneky: hněv se stal předmětem jeho teoretického spisu De ira a zaujímal výrazné místo i jako téma v jeho tragédiích. Seneca byl pravděpodobně nejdůležitějším vzorem pro jezuitské dramatiky, nabízí se tedy otázka, jakým způsobem tito autoři pracovali s jeho pojetím hněvu a zuřivosti (jakožto destruktivních emocí), do jaké míry jej přebírali či proměňovali. Jako příklad budou použity hry Karla Kolčavy, které představují jediné souhrnně dochované dramatické dílo jednoho - neanonymního - jezuitského autora vydané tiskem (vyšlo v 6 svazcích v letech 1703-1716) a dá se tudíž předpokládat, že jsou na rozdíl od jiných, jen náhodou dochovaných textů promyšlenější a důkladněji propracované. Tiskem vyšel i soubor Kolčavových didaktických dopisů, který umožňuje srovnání teoretického pojetí hněvu se Senekovým v první části článku, na něž navazuje porovnání praktické realizace v hrách obou autorů. Na závěr je pozornost věnována negativním ženským postavám, které na jezuitské scéně oficiálně nebyly vítané, zatímco v Senekových tragédiích je jejich role nepřehlédnutelná. (cs)
|
Title
| - Seneca's Conception of Anger in the Work of the Jesuit Playwright Karel Kolčava (en)
- Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy
- Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy (cs)
|
skos:prefLabel
| - Seneca's Conception of Anger in the Work of the Jesuit Playwright Karel Kolčava (en)
- Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy
- Senekovo pojetí hněvu v díle jezuitského dramatika Karla Kolčavy (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/14:10272330!RIV15-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/14:10272330
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - rage; anger; emotions; tragedy; Jesuit theatre; Karel Kolčava; Seneca (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |