Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Příspěvek představuje projekt %22La voiture minimum%22 - nejmenšího automobilu z pera francouzského architekta švycarského původu Le Corbusiera. Tento všestranny tvůrce, bojovník za sériovou vyrobu a ideovy autor urbanistickych vizí se svéráznou dopravní infrastrukturou prosazoval spojení uměleckého a inženyrského potenciálu tvůrců novych automobilů. Od poloviny 30. let 20. století zarputile hledal vyrobce pro svůj návrh malého praktického automobilu s aerodynamickou karoserií, ktery datoval do roku 1928. Po neúspěchu v milánském Fiatu usiloval o navázání spolupráce s československou firmou Tatra Kopřivnice. Ani zde se nedočkal vstřícné odpovědi a československá firma záhy představila svůj slavny model aerodynamické Tatry 77a. Byl dříve návrh Le Corbusierova %22miniautomobilu%22 či Volkswagenu Beetle? A jak by se proměnila historie kopřivnické Tatry, kdyby se její jméno spojilo s jedním z největších architektů 20. století? A co tento příběh znamená pro historiografii naší meziválečné architektury? Příspěvek Le Corbusier ve službách československé Tatrovky se pokusí rozvést tyto otázky s vychodiskem ve studiu archivních rešerší u nás i zahraničí.
- Příspěvek představuje projekt %22La voiture minimum%22 - nejmenšího automobilu z pera francouzského architekta švycarského původu Le Corbusiera. Tento všestranny tvůrce, bojovník za sériovou vyrobu a ideovy autor urbanistickych vizí se svéráznou dopravní infrastrukturou prosazoval spojení uměleckého a inženyrského potenciálu tvůrců novych automobilů. Od poloviny 30. let 20. století zarputile hledal vyrobce pro svůj návrh malého praktického automobilu s aerodynamickou karoserií, ktery datoval do roku 1928. Po neúspěchu v milánském Fiatu usiloval o navázání spolupráce s československou firmou Tatra Kopřivnice. Ani zde se nedočkal vstřícné odpovědi a československá firma záhy představila svůj slavny model aerodynamické Tatry 77a. Byl dříve návrh Le Corbusierova %22miniautomobilu%22 či Volkswagenu Beetle? A jak by se proměnila historie kopřivnické Tatry, kdyby se její jméno spojilo s jedním z největších architektů 20. století? A co tento příběh znamená pro historiografii naší meziválečné architektury? Příspěvek Le Corbusier ve službách československé Tatrovky se pokusí rozvést tyto otázky s vychodiskem ve studiu archivních rešerší u nás i zahraničí. (cs)
- The present contribution is based on archival research undertaken at the Parisian Fondation Le Corbusier as well as on information from accessible sources in Czech archives. My own research into the subject primarily derives from the tenacity with which Le Corbusier tried to find cooperation with industrial companies and entrepreneurs in Czechoslovakia. While the management of Fiat at least sent the renowned architect a letter of refusal, no reaction was ever forthcoming from Czechoslovakia. Consequently, it is worth having a closer look at the importance of the automobile in the oeuvre of Le Corbusier, how his design could have influenced the development of a motorized society in Europe, and what his project of the %22voiture minimum%22 has in common with the Tatra 570, the Volkswagen 30 (the later %22Beetle%22) and the Citröen 2CV. And in addition: what this story means for the history of interwar Czech architecture. (en)
|
Title
| - Le Corbusier in the services of the Tatra Works in Czechoslovakia (en)
- Le Corbusier ve službách československé Tatrovky
- Le Corbusier ve službách československé Tatrovky (cs)
|
skos:prefLabel
| - Le Corbusier in the services of the Tatra Works in Czechoslovakia (en)
- Le Corbusier ve službách československé Tatrovky
- Le Corbusier ve službách československé Tatrovky (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/13:10291339!RIV15-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/13:10291339
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Czechoslovak industry; Tatra Works; Le Corbusier (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...v/mistoKonaniAkce
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Architektura ve službách motorismu
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
http://linked.open...vavai/riv/typAkce
| |
http://linked.open.../riv/zahajeniAkce
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| |
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |