About: Masters and Workers of National Culture. The Image of Artist in Czech Feature Films in the Years After February 1948     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The study focuses on the image of artist as construed in Czech feature films in the era of the cultural-political doctrine of socialist realism after the February of 1948. The first part focuses on the formulation of the doctrine in a wider contemporary discourse: the organizational, regulative and aesthetic-normative changes in culture lead to the re-evaluation of the status of artist in society. Artists from intelligentsia had to adjust to requirements of the new establishment; their works were subjected to the commission and supervision from above. Artists from the working class and popular art were favoured. The Soviet art and selected great cultural personalities of Czech history served as a model. These are the elementary ideas underlining the typology of artist figures and narrative schemes in the period cinema. The main part of the study is dedicated to the implementation of these ideas in films. It focuses on the collection of feature films made from 1948 to 1956, with particular attention paid to the theme of art in the context of period dramaturgy and several basic schemes. The progressive artist is realized primarily through the classic figures of national culture in biographical films. The negative type is represented, without exceptions, in small roles and their characters do not develop. They are connected with bourgeoisie or typical Western culture (e.g. jazz musicians). The accommodation of a hesitating artist and his work to the needs of new society is represented in the films Písnička za groš and Nezlob, Kristino. The idea of art made by a collective is represented in several films, particularly those addressing music. These schemes correspond to the general typology employed in Arts, journalism and public discourses in general. Characters of artists that do not clearly conform to the categories mentioned above were present only in a small number of films (particularly due to the fact that their production started before February 1948). (en)
  • Studie se věnuje obrazu umělce, jak byl formován v českém hraném filmu v době prosazování kulturně-politických doktrín socialistického realismu po únoru 1948. Její první část vychází z formulace těchto doktrín v širším dobovém diskurzu: Organizační, regulativní a esteticko-normativní změny v kultuře znamenaly přehodnocení statusu umělce ve společnosti. Umělci z řad inteligence se měli přizpůsobit potřebám nového zřízení, jejich tvorba podléhala zakázkám a dohledu shora. Protežováni byli umělci vycházející z dělnické třídy a lidová tvořivost. Za vzor sloužilo umění SSSR a vybraní velikáni z dějin české kultury. Tím jsou vysloveny základní předpoklady typologie postav umělců a příslušných narativních schémat v tehdejší filmové tvorbě. Stěžejní část studie se věnuje naplnění těchto předpokladů ve filmových dílech. V souboru hrané filmové tvorby let 1948-1956 sleduje zastoupení tematiky umění v rámci tehdejší dramaturgie, dále pak rozebírá několik základních schémat. Pokrokový proud zastupují v první řadě postavy klasiků národní kultury v životopisných filmech. Negativní typy, kterým je vždy přiřčena jen epizodní úloha bez jakéhokoli vývoje charakteru, jsou spojovány s buržoazní či typicky západní kulturou (např. postavy jazzových hudebníků). Obrácení kolísajícího umělce a jeho tvorby pro potřebu nově budované společnosti je tematizováno například ve filmech Písnička za groš a Nezlob, Kristino. Umění v rukou kolektivu exponuje taktéž několik filmů, především s hudební tematikou. Toto spektrum odpovídá obecné typologii, která byla používána v umění, publicistice a veřejném projevu vůbec. Pokud se vyskytla postava umělce, kterou nelze jednoznačně přiřadit do žádné z kategorií, je to v ojedinělých filmech, které nepodlehly oficiálním tematickým preferencím (většinou díky tomu, že začaly vznikat ještě za předúnorové dramaturgie).
  • Studie se věnuje obrazu umělce, jak byl formován v českém hraném filmu v době prosazování kulturně-politických doktrín socialistického realismu po únoru 1948. Její první část vychází z formulace těchto doktrín v širším dobovém diskurzu: Organizační, regulativní a esteticko-normativní změny v kultuře znamenaly přehodnocení statusu umělce ve společnosti. Umělci z řad inteligence se měli přizpůsobit potřebám nového zřízení, jejich tvorba podléhala zakázkám a dohledu shora. Protežováni byli umělci vycházející z dělnické třídy a lidová tvořivost. Za vzor sloužilo umění SSSR a vybraní velikáni z dějin české kultury. Tím jsou vysloveny základní předpoklady typologie postav umělců a příslušných narativních schémat v tehdejší filmové tvorbě. Stěžejní část studie se věnuje naplnění těchto předpokladů ve filmových dílech. V souboru hrané filmové tvorby let 1948-1956 sleduje zastoupení tematiky umění v rámci tehdejší dramaturgie, dále pak rozebírá několik základních schémat. Pokrokový proud zastupují v první řadě postavy klasiků národní kultury v životopisných filmech. Negativní typy, kterým je vždy přiřčena jen epizodní úloha bez jakéhokoli vývoje charakteru, jsou spojovány s buržoazní či typicky západní kulturou (např. postavy jazzových hudebníků). Obrácení kolísajícího umělce a jeho tvorby pro potřebu nově budované společnosti je tematizováno například ve filmech Písnička za groš a Nezlob, Kristino. Umění v rukou kolektivu exponuje taktéž několik filmů, především s hudební tematikou. Toto spektrum odpovídá obecné typologii, která byla používána v umění, publicistice a veřejném projevu vůbec. Pokud se vyskytla postava umělce, kterou nelze jednoznačně přiřadit do žádné z kategorií, je to v ojedinělých filmech, které nepodlehly oficiálním tematickým preferencím (většinou díky tomu, že začaly vznikat ještě za předúnorové dramaturgie). (cs)
Title
  • Masters and Workers of National Culture. The Image of Artist in Czech Feature Films in the Years After February 1948 (en)
  • Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
  • Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let (cs)
skos:prefLabel
  • Masters and Workers of National Culture. The Image of Artist in Czech Feature Films in the Years After February 1948 (en)
  • Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let
  • Mistři a dělníci národní kultury : Obraz umělce v českých hraných filmech poúnorových let (cs)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/13:10209654!RIV14-MSM-11210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 4
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 88551
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/13:10209654
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • 1948-1956; Czech cinema; the image of artist; socialist realism; cultural politics; February 1948 (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [44D7CEE1C6A8]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Iluminace
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 25
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Šlingerová, Alena
issn
  • 0862-397X
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 75 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software