Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Beauty and ugliness are among the traditional and elemental aesthetic categories. In contemporary vocabulary, they are terms we use primarily in the framework of aesthetic evaluation, when trying to express the aesthetic nature of what we relate to (aesthetically). Other uses and meanings of these terms are then considered to be derived or transferred. When we try to specify the meaning of beauty and ugliness as aesthetic terms and to capture their mutual relationship more clearly though, we find out that the more precise delineation we achieve, the more non-intuitive implications our definition picks up (e.g. beauty and ugliness are on the opposite ends of the same scale, with an aesthetically neutral point between them - a zero level of aesthetic quality where we would place the aesthetically indifferent objects, which are nevertheless (from the point of view of aesthetic value) better off than those we evaluate as ugly). All of these ultimately point to the most fundamental question what we still consider an aesthetic judgment and how we really use the words of our language to capture the aesthetic qualities. In my paper I proceed from the thinking of the British aesthetician and philosopher of natural language, Frank Sibley, and I attempt to present the interconnection of the issues of aesthetic judgment, aesthetic use of language and the nature of the aesthetic qualities through an analysis of the terms of beauty and ugliness. (en)
- Krása a ošklivost patří mezi tradiční a zcela základní estetické kategorie. Současným slovníkem řečeno, jedná se o pojmy, které primárně užíváme v rámci estetického hodnocení, při snaze vyjádřit estetickou povahu toho, k čemu se (esteticky) vztahujeme. Ostatní použití a významy těchto pojmů pak považujeme za odvozené, přenesené. Když se ovšem pokusíme jasněji specifikovat význam krásy a ošklivosti jakožto estetických pojmů a vystihnout jejich vzájemný vztah, zjišťujeme, že čím přesnějšího vymezení se dobíráme, tím neintuitivnější implikace na sebe naše definice nabaluje (např. že krása a ošklivost se nachází na opačných pólech jedné škály, přičemž mezi nimi leží esteticky neutrální bod, jakýsi nulový stupeň estetické kvality, kam přiřazujeme esteticky indiferentní objekty, které na tom jsou nicméně lépe - co do estetické hodnoty - než ty, které hodnotíme jako ošklivé). Všechny nakonec odkazují ke zcela základní otázce, totiž co ještě považujeme za estetické souzení a jak vlastně používáme slova našeho jazyka pro zachycení estetických kvalit. Ve svém příspěvku vycházím z úvah britského estetika a filozofa přirozeného jazyka, Franka Sibleyho a pokusím se na analýze pojmů krásy a ošklivosti předvést provázanost otázek estetického souzení, estetického užití jazyka a povahy estetických kvalit.
- Krása a ošklivost patří mezi tradiční a zcela základní estetické kategorie. Současným slovníkem řečeno, jedná se o pojmy, které primárně užíváme v rámci estetického hodnocení, při snaze vyjádřit estetickou povahu toho, k čemu se (esteticky) vztahujeme. Ostatní použití a významy těchto pojmů pak považujeme za odvozené, přenesené. Když se ovšem pokusíme jasněji specifikovat význam krásy a ošklivosti jakožto estetických pojmů a vystihnout jejich vzájemný vztah, zjišťujeme, že čím přesnějšího vymezení se dobíráme, tím neintuitivnější implikace na sebe naše definice nabaluje (např. že krása a ošklivost se nachází na opačných pólech jedné škály, přičemž mezi nimi leží esteticky neutrální bod, jakýsi nulový stupeň estetické kvality, kam přiřazujeme esteticky indiferentní objekty, které na tom jsou nicméně lépe - co do estetické hodnoty - než ty, které hodnotíme jako ošklivé). Všechny nakonec odkazují ke zcela základní otázce, totiž co ještě považujeme za estetické souzení a jak vlastně používáme slova našeho jazyka pro zachycení estetických kvalit. Ve svém příspěvku vycházím z úvah britského estetika a filozofa přirozeného jazyka, Franka Sibleyho a pokusím se na analýze pojmů krásy a ošklivosti předvést provázanost otázek estetického souzení, estetického užití jazyka a povahy estetických kvalit. (cs)
|
Title
| - Beauty and Ugliness in Aesthetic Judgment (en)
- Krása a ošklivost v estetickém souzení
- Krása a ošklivost v estetickém souzení (cs)
|
skos:prefLabel
| - Beauty and Ugliness in Aesthetic Judgment (en)
- Krása a ošklivost v estetickém souzení
- Krása a ošklivost v estetickém souzení (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/13:10196782!RIV14-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/13:10196782
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - aesthetic concepts; aesthetic judgment; ugliness; beauty; Sibley (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Fakulta umění a designu Univerzity J. E. Purkyně
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |