Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - In European art, the end of the nineteenth century is clearly marked by the return to antiquity. This study deals with the reception and re-evaluation of the ancient tradition within the poetic work of Stanislav Kostka Neumann. The decadent period of Neumann's work is characterized as a Dionysian-Daedalic model. As an interpretation clue, the author has chosen Hocke's and Curtius' Great Mannerism theory, i.e. alternation of manneristic and classical periods in European cultural history, and Nietzsche's dichotomy of classical antiquity as a combination of Dionysian and Apollonian elements. The neomanneristic interpretation of Neumann's work is supported by the interpretation of the decadent poetics as a new gnosis, although peculiarly received. Therefore, in this case, reception of antiquity may be viewed very broadly as a search for a common root, a cultural or anthropological constant extending through history; not merely as a straightforward reception of ancient motifs. Decadent poetics is also considered as a postmodern gesture which reflects the polytheistic point of view of antiquity. It is therefore a criticism of the modern society of the Enlightenment and Cartesian subjectivism by means of the return to archaic mythology. The decadent myth consists of the Dionysus cult on the one hand and the reception of gnosis on the other. Yet the classical motifs are ideologically re-evaluated according to temporal needs. Antiquity thus becomes a radical decadent gesture, intended as the response to the crisis of the modern and secularized society of the Enlightenment. (en)
- Konec devatenáctého století je v evropském umění charakterizován poměrně výrazným návratem k antice. Tato studie zkoumá recepci a aktualizaci antické tradice v básnickém díle Stanislava Kostky Neumanna. Dekadentní fáze Neumannovy tvorby je charakterizována jako model dionýsko-daidalský. Jako interpretační klíč jsou zvoleny Hockeho a Curtiova teorie velkého manýrismu, tedy střídání manýristických a klasických epoch v evropských kulturních dějinách, a Nietzscheho dichotomie klasické antiky coby kombinace prvku dionýského a prvku apolinského. Neomanýristická interpretace Neumannova díla je pak podpořena interpretací dekadentní poetiky jako nové gnóze, byť svérázně recipované. Recepci antiky tu tak můžeme chápat velmi široce jako hledání společného kořene, kulturní či antropologické konstanty vedoucí napříč dějinami, nikoli striktně jako pouhé přejímání antických motivů. Dekadentní poetika je také chápána jako postmoderní gesto, které v antice spatřuje polyteistický model vidění světa. Jedná se tedy o kritiku osvícenské moderní společnosti a karteziánského subjektivismu skrze návrat k archaickému mýtu. Tento mýtus je v dekadenci tvořen kultem boha Dionýsa na jedné straně a recepcí gnóze na straně druhé. Tyto antické motivy jsou však ideologicky přehodnoceny podle časových potřeb. Antika se tak stává radikálním dekadentním gestem, které má být odpovědí na krizi moderní osvícenské a sekularizované společnosti.
- Konec devatenáctého století je v evropském umění charakterizován poměrně výrazným návratem k antice. Tato studie zkoumá recepci a aktualizaci antické tradice v básnickém díle Stanislava Kostky Neumanna. Dekadentní fáze Neumannovy tvorby je charakterizována jako model dionýsko-daidalský. Jako interpretační klíč jsou zvoleny Hockeho a Curtiova teorie velkého manýrismu, tedy střídání manýristických a klasických epoch v evropských kulturních dějinách, a Nietzscheho dichotomie klasické antiky coby kombinace prvku dionýského a prvku apolinského. Neomanýristická interpretace Neumannova díla je pak podpořena interpretací dekadentní poetiky jako nové gnóze, byť svérázně recipované. Recepci antiky tu tak můžeme chápat velmi široce jako hledání společného kořene, kulturní či antropologické konstanty vedoucí napříč dějinami, nikoli striktně jako pouhé přejímání antických motivů. Dekadentní poetika je také chápána jako postmoderní gesto, které v antice spatřuje polyteistický model vidění světa. Jedná se tedy o kritiku osvícenské moderní společnosti a karteziánského subjektivismu skrze návrat k archaickému mýtu. Tento mýtus je v dekadenci tvořen kultem boha Dionýsa na jedné straně a recepcí gnóze na straně druhé. Tyto antické motivy jsou však ideologicky přehodnoceny podle časových potřeb. Antika se tak stává radikálním dekadentním gestem, které má být odpovědí na krizi moderní osvícenské a sekularizované společnosti. (cs)
|
Title
| - Decadence and S. K. Neumann - an Attempt at a Classical Interpretation (en)
- Dekadence a S. K. Neumann - pokus o antickou interpretaci
- Dekadence a S. K. Neumann - pokus o antickou interpretaci (cs)
|
skos:prefLabel
| - Decadence and S. K. Neumann - an Attempt at a Classical Interpretation (en)
- Dekadence a S. K. Neumann - pokus o antickou interpretaci
- Dekadence a S. K. Neumann - pokus o antickou interpretaci (cs)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/13:10195698!RIV14-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/13:10195698
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - gnosis; Dionysus; mannerism; antiquity; decadence (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| - ES - Španělské království
|
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| |
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |