About: Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The article deals with Beckett's texts written between 1945 and 1953: Watt and his French trilogy (Molloy, Malone Dies, Unnamable). Rather than depicting elements of Beckett's poetics, the study highlights particular moments, in which his writing destroys its own matter. This %22writing in spite of language,%22 the verbal/signifying dimension of which is as important as its visual and figural performance, is pursued by a visual reading, an approach I call physiognomy of writing, which outlines the contours of writing and shows it as a profoundly creative process of crossing itself toward other literary and visual forms. The first part explores the heterogeneous relation between subject and speech, and the hybridity of that subject which makes representation impossible. The second part argues that permanent violence against language and %22defiguration%22 do lead to nothing less than new figures. Taking cue from Lyotard's concept of unreadability signifying visuality in the text, the third part outlines the calligraphic figure that Beckett's writing draws by its rythmical and repetitive fragments, recalling Islamic diwani inscriptions, wherein gesture and visual movement prevail over narrative or meaning itself. (en)
  • Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto %22psaní navzdory jazyku%22 však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede.
  • Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto %22psaní navzdory jazyku%22 však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede. (cs)
Title
  • Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
  • Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného (cs)
  • Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable (en)
skos:prefLabel
  • Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
  • Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného (cs)
  • Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable (en)
skos:notation
  • RIV/00216208:11210/12:10121172!RIV13-MSM-11210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 17
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 175428
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11210/12:10121172
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • performance; calligraphy; unreadability; physiognomy of writing; Samuel Beckett (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [9F48744DC12B]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Slovo a smysl (Word and Sense)
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 9
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Jirsa, Tomáš
issn
  • 1214-7915
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 118 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software