Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The article deals with Beckett's texts written between 1945 and 1953: Watt and his French trilogy (Molloy, Malone Dies, Unnamable). Rather than depicting elements of Beckett's poetics, the study highlights particular moments, in which his writing destroys its own matter. This %22writing in spite of language,%22 the verbal/signifying dimension of which is as important as its visual and figural performance, is pursued by a visual reading, an approach I call physiognomy of writing, which outlines the contours of writing and shows it as a profoundly creative process of crossing itself toward other literary and visual forms. The first part explores the heterogeneous relation between subject and speech, and the hybridity of that subject which makes representation impossible. The second part argues that permanent violence against language and %22defiguration%22 do lead to nothing less than new figures. Taking cue from Lyotard's concept of unreadability signifying visuality in the text, the third part outlines the calligraphic figure that Beckett's writing draws by its rythmical and repetitive fragments, recalling Islamic diwani inscriptions, wherein gesture and visual movement prevail over narrative or meaning itself. (en)
- Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto %22psaní navzdory jazyku%22 však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede.
- Studie se zabývá jednou z podob literárního psaní v textech Samuela Becketta napsaných mezi lety 1945 a 1953, tedy v jeho anglicky psané próze Tso a francouzské trilogii Molloy, Malone umírá a Nepojmenovatelný. Více než o poetiku Beckettova díla jde o sledování jednotlivých momentů psaní, které se obrací proti sobě a destruuje svůj vlastní obsah. Toto %22psaní navzdory jazyku%22 však není nahlíženo nikterak negativně, nýbrž prizmatem určitého vizuálního čtení, které je zviditelňuje a ukazuje jako tvořivý proces překračování sebe sama vstříc odlišným literárním i výtvarným formám. Nazvěme zde tento postup fyziognomií psaní: ta ohmatává tvořivý pohyb řeči, jenž literaturou prochází, přitom však jí a jejím zákonitostem nepatří. Verbálně-významový rozměr tohoto psaní je stejně podstatný jako jeho vizuálně-figurální performance a je jen záležitostí perspektivy čtoucího, kudy pohyb psaní povede. (cs)
|
Title
| - Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
- Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného (cs)
- Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable (en)
|
skos:prefLabel
| - Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného
- Tvořivá destrukce figur. Samuel Beckett a zobrazení nečitelného (cs)
- Creative Destruction of Figures: Samuel Beckett and the Vision of the Unreadable (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/12:10121172!RIV13-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/12:10121172
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - performance; calligraphy; unreadability; physiognomy of writing; Samuel Beckett (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Slovo a smysl (Word and Sense)
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |