Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - The historian as a bearer of memory has always laid claim to truth, but has largely failed to admit its dynamic character. That character can be grasped only within history, not outside it. The %22modern%22 historian decided to solve that problem, by trying to sever history's ties to myth and art. Both, however, remained profoundly incorporated in its telling. The author considers the way to the objectivity of the telling of history to be the acceptance of the rules of the game as a means of dialogue and the return to art or admitting to the creative character of the telling of history. The closeness to truth should therefore be also determined by the criterion of art, which looks beyond the %22real nature%22 of things to their imposed topicality and fullness. And that is revealed only in the multiplicity of subjective testimony and on the boundary of possible interpretation. (en)
- Historik jako nositel paměti si vždy nárokoval pravdu, špatně se mu ovšem přiznával její dynamický charakter, její uchopitelnost uvnitř a nikoliv vně dějin. %22Moderní%22 historik se to rozhodl řešit tím, že se pokusí zpřetrhat vazby k mýtu i umění, oboje ale zůstalo hluboce zakomponováno v jeho vyprávění. Cestou k objektivitě historického vyprávění se mi zdá být přijmutí hry, herních pravidel jako způsobu dialogu a návrat k umění, potažmo přiznání tvůrčího charakteru historických narací. Blízkost k pravdě by tedy měla být dána i kritériemi uměleckého, nahlížejícího mimo %22skutečnou povahu%22 věcí k jejich vnucené aktuálnosti a plnosti odhalující se pouze v mnohosti subjektivních výpovědí a na hranici možného výkladu.
- Historik jako nositel paměti si vždy nárokoval pravdu, špatně se mu ovšem přiznával její dynamický charakter, její uchopitelnost uvnitř a nikoliv vně dějin. %22Moderní%22 historik se to rozhodl řešit tím, že se pokusí zpřetrhat vazby k mýtu i umění, oboje ale zůstalo hluboce zakomponováno v jeho vyprávění. Cestou k objektivitě historického vyprávění se mi zdá být přijmutí hry, herních pravidel jako způsobu dialogu a návrat k umění, potažmo přiznání tvůrčího charakteru historických narací. Blízkost k pravdě by tedy měla být dána i kritériemi uměleckého, nahlížejícího mimo %22skutečnou povahu%22 věcí k jejich vnucené aktuálnosti a plnosti odhalující se pouze v mnohosti subjektivních výpovědí a na hranici možného výkladu. (cs)
|
Title
| - Historik jako nositel paměti, dějiny a hra
- Historik jako nositel paměti, dějiny a hra (cs)
- The Historian as the Bearer of Memory: History and Playfulness (en)
|
skos:prefLabel
| - Historik jako nositel paměti, dějiny a hra
- Historik jako nositel paměti, dějiny a hra (cs)
- The Historian as the Bearer of Memory: History and Playfulness (en)
|
skos:notation
| - RIV/00216208:11210/09:10111368!RIV12-MSM-11210___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/00216208:11210/09:10111368
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - Playfulness; History; Memory; Historian (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...odStatuVydavatele
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Dějiny - teorie - kritika (History-Theory-Criticism.)
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...v/svazekPeriodika
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
issn
| |
number of pages
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |