About: „Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • Starohrabě Hugo František ze Salm-Reifferscheidtu podnikl v roce 1801 úspěšnou špionážní cestu do Anglie s cílem získat plány zařízení určených ke strojnímu zpracování vlny. Spřádací stroje sestrojené podle těchto výkresů byly první svého druhu v Brně a pravděpodobně jedny z prvních v celé habsburské monarchii, přičemž jedenáct z původních osmnácti plánů se dodnes dochovalo ve fondech knihovny zámku v Rájci nad Svitavou. Po roce 1806 se starohrabě Salm v rámci racionalizace hospodářského provozu rodových panství zaměřil mj. na chov ovcí a produkci vlny. Hlavní oporou mu přitom bylo dlouholeté přátelství s předním hospodářským odborníkem a vlnařským velkoobchodníkem Maximilianem Speckem von Sternburg z Lipska, doložené vzájemnou korespondencí, která obsahuje i zajímavé informace o umění a umělcích. Maximilian Speck totiž zároveň patřil k předním sběratelům a znalcům výtvarného umění své doby a starohrabě Salm, který měl obdobné zájmy, zkušenosti svého přítele využíval. Na základě doporučení Maximiliana Specka např. v roce 1824 zakoupil obraz Ió italského malíře Natale Schiavoniho z akademické výstavy ve Vídni, ve stejném roce mu Speck rovněž pomáhal získat od ředitele Akademie v Lipsku Hanse Veita Schnorra von Carolsfeld obraz Smrt sv. Jana Evangelisty, který si Salm již dříve vyhlédl při návštěvě malířova ateliéru. Při vyjednáváním o jeho ceně však došlo mezi Speckem a Schnorrem ke sporu, který měl soudní dohru a ukázal tak zřetelné limity dobového mecenátu. Oba obrazy jsou dnes rovněž součástí uměleckých sbírek zámku v Rájci nad Svitavou. Představená korespondence dvou vlnařských podnikatelů ukázala, že rozvoj textilního průmyslu na Moravě v první třetině 19. století měl své konsekvence i v oblasti umění a kultury, a že v tehdejším myšlení, ovlivněném ještě pozdním osvícenstvím, se jednalo o přirozeně propojené společenské aktivity.
  • Starohrabě Hugo František ze Salm-Reifferscheidtu podnikl v roce 1801 úspěšnou špionážní cestu do Anglie s cílem získat plány zařízení určených ke strojnímu zpracování vlny. Spřádací stroje sestrojené podle těchto výkresů byly první svého druhu v Brně a pravděpodobně jedny z prvních v celé habsburské monarchii, přičemž jedenáct z původních osmnácti plánů se dodnes dochovalo ve fondech knihovny zámku v Rájci nad Svitavou. Po roce 1806 se starohrabě Salm v rámci racionalizace hospodářského provozu rodových panství zaměřil mj. na chov ovcí a produkci vlny. Hlavní oporou mu přitom bylo dlouholeté přátelství s předním hospodářským odborníkem a vlnařským velkoobchodníkem Maximilianem Speckem von Sternburg z Lipska, doložené vzájemnou korespondencí, která obsahuje i zajímavé informace o umění a umělcích. Maximilian Speck totiž zároveň patřil k předním sběratelům a znalcům výtvarného umění své doby a starohrabě Salm, který měl obdobné zájmy, zkušenosti svého přítele využíval. Na základě doporučení Maximiliana Specka např. v roce 1824 zakoupil obraz Ió italského malíře Natale Schiavoniho z akademické výstavy ve Vídni, ve stejném roce mu Speck rovněž pomáhal získat od ředitele Akademie v Lipsku Hanse Veita Schnorra von Carolsfeld obraz Smrt sv. Jana Evangelisty, který si Salm již dříve vyhlédl při návštěvě malířova ateliéru. Při vyjednáváním o jeho ceně však došlo mezi Speckem a Schnorrem ke sporu, který měl soudní dohru a ukázal tak zřetelné limity dobového mecenátu. Oba obrazy jsou dnes rovněž součástí uměleckých sbírek zámku v Rájci nad Svitavou. Představená korespondence dvou vlnařských podnikatelů ukázala, že rozvoj textilního průmyslu na Moravě v první třetině 19. století měl své konsekvence i v oblasti umění a kultury, a že v tehdejším myšlení, ovlivněném ještě pozdním osvícenstvím, se jednalo o přirozeně propojené společenské aktivity. (cs)
  • In 1801, Count Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt took a successful “spy” trip to England. Its objective was to obtain plans of machines used for the processing of wool. Weaving machines put together on the basis of these drawings were the first of the kind in Brno, and probably among the first in the Habsburg monarchy. Eleven of the eighteen drafts have been preserved in the library collections of Rájec nad Svitavou Chateau. After 1806 Count Salm shifted his attention, as part of the rationalization process concerning the economic run of the family estate, to sheep breeding and the production of wool. The count’s chief support was his long-term friend Maximilian Speck von Sternburg from Leipzig, a leading economic expert and wool merchant. Their friendship is documented by correspondence that contains also interesting information about art and artists. Maximilian Speck was a renowned art collector and connoisseur, and Count Salm who shared his interests drew on his friend’s experience. For example, on Maximilian Speck’s recommendation he purchased, in 1824, the Io painting by Italian artist Natale Schiavoni from an academic exhibition in Vienna. In the same year, Speck helped him acquire the painting The Death of St. John the Evangelist by Hans Veit Schnorr von Carolsfeld, director of the Leipzig Academy that had caught Salm’s attention in the artist’s studio. However, when negotiating the price, there was a dispute between Speck and Schnorr that ended in court, demonstrating the limits of art patronage of the period. Both paintings are now also part of the collections in Rájec nad Svitavou Chateau. The presented correspondence of the two wool entrepreneurs shows that the development of the textile industry in Moravia in the first third of the 19th century was also reflected in art and culture, and that in the period thinking influenced by the reverberations of the Enlightenment these activities were naturally connected. (en)
Title
  • „Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg
  • „Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg (cs)
  • „God bless you before living artists!“ Art in the correspondence of two wool businessmen Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt and Maximilian Speck von Sternburg (en)
skos:prefLabel
  • „Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg
  • „Bůh Vás ochraňuj před žijícími umělci!“ Výtvarné umění v korespondenci dvou vlnařských podnikatelů Huga Františka ze Salm-Reifferscheidtu a Maximiliana Specka von Sternburg (cs)
  • „God bless you before living artists!“ Art in the correspondence of two wool businessmen Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt and Maximilian Speck von Sternburg (en)
skos:notation
  • RIV/00094871:_____/14:#0001209!RIV15-GA0-00094871
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(GAP409/12/2017)
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 5920
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00094871:_____/14:#0001209
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Hugo Franz of Salm-Reifferscheidt; Maximilian Speck von Sternburg; art collecting; Moravia; England; Brno; Leipzig; textile industry; industrial espionage; weaving machines; wool production; sheep breeding; painting; patronage; Natale Schiavoni; Hans Veit Schnorr von Carolsfeld; mutual correspondence; enlightenment; early liberalism; first third of the 19th century (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [8C3C4FFB0AB7]
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
  • Brno
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Brno - moravský Manchester
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Tomášek, Petr
number of pages
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
  • Moravská galerie v Brně
https://schema.org/isbn
  • 978-80-7027-277-0
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software