Description
| - This exhibition wants to point out aspects of ornamentalism that went on to reveal the new subjects and novel procedures later taken up by modernism. In contrast to the imitative practices of high art, ornament deliberately aimed to derive abstracts from what was seen, to stylize the elementary and to employ pure geometry. It was rooted in the natural science of the period. Designers employed the microscope, the kaleidoscope and photography in the creation of their ornaments. Ornamentalism highlighted the subject of rhythm and movement, it touched upon the theory of colours, and included vision psychology. Besides the work of anonymous decorators are exhibited proposals of such famous authors as František Kupka Vojtěch Preissig, Otto Eckmann, Marie Teinitzerová, František Kysela, Emanuel K. Pelant, Ladislav Sutnar, Katharine Schäffner, textile design and decorative pattern of Koloman Moser, Josef Hoffmann, Moritz Meurer, Karl Blossfeldt, Alfons Mucha, Maurice Pillard-Verneuil, Tomáš Weignera, etc. (en)
- Výstava chce upozornit na ty oblasti ornamentalismu, které objevovaly pro uměleckou modernu nová témata a odlišné postupy. Na rozdíl od napodobivého vysokého umění ornament záměrně spěl k abstrakci viděného, k elementární stylizaci a čisté geometrii, vycházel z poznatků soudobé přírodovědy. Dekoratéři využívali pro tvorbu ornamentů mikroskop, kaleidoskop, fotografické předlohy. Ornamentalismus inicioval samostatné téma rytmu, pohybu, dotýkal se teorie barev a psychologie vidění. Vedle prací anonymních dekoratérů jsou vystaveny návrhy autorů Františka Kupky, Vojtěcha Preissiga, Otto Eckmanna, Marie Teinitzerové, Františka Kysely, Emanuela K. Pelanta, Ladislava Sutnara, Katharine Schäffner, textilní dezény a dekorativní předlohy Kolomana Mosera, Josefa Hoffmanna, Moritze Meurera, Karla Blossfeldta, Alfonse Muchy, Maurice Pillard-Verneuil, Tomáše Weignera, aj.
- Výstava chce upozornit na ty oblasti ornamentalismu, které objevovaly pro uměleckou modernu nová témata a odlišné postupy. Na rozdíl od napodobivého vysokého umění ornament záměrně spěl k abstrakci viděného, k elementární stylizaci a čisté geometrii, vycházel z poznatků soudobé přírodovědy. Dekoratéři využívali pro tvorbu ornamentů mikroskop, kaleidoskop, fotografické předlohy. Ornamentalismus inicioval samostatné téma rytmu, pohybu, dotýkal se teorie barev a psychologie vidění. Vedle prací anonymních dekoratérů jsou vystaveny návrhy autorů Františka Kupky, Vojtěcha Preissiga, Otto Eckmanna, Marie Teinitzerové, Františka Kysely, Emanuela K. Pelanta, Ladislava Sutnara, Katharine Schäffner, textilní dezény a dekorativní předlohy Kolomana Mosera, Josefa Hoffmanna, Moritze Meurera, Karla Blossfeldta, Alfonse Muchy, Maurice Pillard-Verneuil, Tomáše Weignera, aj. (cs)
|