About: Jak číst kriticky odborné články     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • Snaha udržet si přehled v oboru je komplikována enormním nárůstem dostupných informací, ve kterých je obtížné se orientovat. Psychiatři i ostatní kliničtí lékaři mají tendenci číst odborné články povrchně a často spoléhají pouze na abstrakty. Autoři se pokusili zlepšit tuto situaci pomocí výuky systematického kritického hodnocení konkrétních publikací. Sestavili jsme 23 položkový hodnotící nástroj k posouzení různých aspektů psychofarmakologických článků. Hodnotící formulář byl použit k hodnocení konkrétních článku v průběhu workshopů s mladými psychiatry. Výsledky byly zaznamenány pomocí elektronického hlasovacího systému a následně diskutovány se zkušenými lektory, kteří také poskytli klíčové hodnocení každé položky. Tří workshopů se zúčastnilo celkem 58 účastníků, diskutováno bylo šest publikací. Hodnocení článků přineslo heterogenní výsledky, které odrážejí rozdíly v teoretické průpravě účastníků i rozdílnou kvalitu publikací. Jako ilustrativní příklad prezentujeme podrobnou analýzu jednoho z článků. Naše zkušenosti ukázaly, že diskusní formát a hlasovací systém s bezprostřední zpětnou vazbou stimulují aktivní zapojení účastníků. Použití strukturovaného hodnotícího nástroje, který lze snadno použít i pro jiné odborné publikace, může zlepšit pochopení odborných textů a jejich kritické zhodnocení.
  • Snaha udržet si přehled v oboru je komplikována enormním nárůstem dostupných informací, ve kterých je obtížné se orientovat. Psychiatři i ostatní kliničtí lékaři mají tendenci číst odborné články povrchně a často spoléhají pouze na abstrakty. Autoři se pokusili zlepšit tuto situaci pomocí výuky systematického kritického hodnocení konkrétních publikací. Sestavili jsme 23 položkový hodnotící nástroj k posouzení různých aspektů psychofarmakologických článků. Hodnotící formulář byl použit k hodnocení konkrétních článku v průběhu workshopů s mladými psychiatry. Výsledky byly zaznamenány pomocí elektronického hlasovacího systému a následně diskutovány se zkušenými lektory, kteří také poskytli klíčové hodnocení každé položky. Tří workshopů se zúčastnilo celkem 58 účastníků, diskutováno bylo šest publikací. Hodnocení článků přineslo heterogenní výsledky, které odrážejí rozdíly v teoretické průpravě účastníků i rozdílnou kvalitu publikací. Jako ilustrativní příklad prezentujeme podrobnou analýzu jednoho z článků. Naše zkušenosti ukázaly, že diskusní formát a hlasovací systém s bezprostřední zpětnou vazbou stimulují aktivní zapojení účastníků. Použití strukturovaného hodnotícího nástroje, který lze snadno použít i pro jiné odborné publikace, může zlepšit pochopení odborných textů a jejich kritické zhodnocení. (cs)
  • Background. Effort to follow the development in various fields of medicine is being hindered by enormous growth of information output. The vast amount of data makes it difficult to figure out what is really important. Psychiatrists and other physicians tend to read scientific papers superficially, relying excessively on abstracts. We addressed this problem by teaching critical appraisal of individual articles. Methods. We developed a 23-item appraisal instrument to assess various aspects of papers on psychopharmacology. The appraisal form was used to evaluate individual articles during a series of workshops with psychiatric trainees. The results were collected with an electronic voting system and subsequently discussed with experienced tutors who also provided key ratings. Results. The total of 58 trainees participated at three workshops, six publications were analyzed. Evaluation of the papers yielded heterogeneous results reflecting variations of the participants? theoretical background as well as varied quality of the publications. We present detailed analysis of one paper as an illustrative example. Conclusions. Our experience showed that the discussion format and the voting system with immediate feedback stimulate active involvement of the participants. Administration of the structured appraisal instrument that can be easily adapted for other medical publications may enhance understanding and critical appraisal of scientific texts. (en)
Title
  • Jak číst kriticky odborné články
  • Jak číst kriticky odborné články (cs)
  • Teaching critical appraisal of articles on psychopharmacology (en)
skos:prefLabel
  • Jak číst kriticky odborné články
  • Jak číst kriticky odborné články (cs)
  • Teaching critical appraisal of articles on psychopharmacology (en)
skos:notation
  • RIV/00023752:_____/12:43913776!RIV13-MZ0-00023752
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • N, V
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 10
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 143295
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00023752:_____/12:43913776
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • teaching; psychopharmacology; publications; medical information (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [F1DCD3236178]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Časopis lékařů českých
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 151
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Höschl, Cyril
  • Mohr, Pavel
  • Volavka, Jan
issn
  • 0008-7335
number of pages
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 48 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software