Description
| - In Europe today, as well as in the USA, multicultural education is understood as an umbrella concept that deals with ethnicity, culture and language, social class, gender, and disability. But many people still associate the issue of multiculturalism exclusively with racial or ethnic discrimination. Very specific problem is the coexistence between the Czech majority and the Roma minority, which is also reflected in the results of our research of value and attitude-orientation of Czech high school students in relation to different ethnicity and culture, which was implemented in 2010-2012 within the project ESF OP VK CZ.1.07/1.2.00/14.0024. Our research showed paradoxically intolerant orientation of youth to the to the Roma minority living in close, and vice versa the tolerance of otherness and difference of distant others, such as African Americans or Arabs, which are anchored in traditional, stereotypical and prejudicial ideas. Roma often live in disadvantaged neighborhoods and are discriminated in various areas of social life. They are more often unemployed and less educated; they do not get enough health provisions, etc., than Czech majority. Social problems attaching to the Roma minority (poverty, crime, segregation, etc.) attract too much attention in spite of application of education to tolerance, pluralism and anti-prejudicial behavior in other areas, in terms of promoting equal access on the basis of gender, social class, health and disability, status, etc. This is the main reason why the Czech population needs to be prepared for the multicultural society of the future by suppressing prejudiced behavior, xenophobia and extremist attitudes towards foreigners. (en)
- V současnosti je multikulturní výchova dle amerického vzoru chápána také v Evropě jako zastřešující koncept, který se zabývá etnicitou, kulturní a jazykovou rozmanitostí, diverzitou sociálního statusu, pohlaví či zdravotního postižení. Mnozí však spojují problematiku multikulturalismu stále výhradně s rasovou či etnickou diskriminací. Velmi specifickým problémem je soužití mezi českou majoritou a Romy, který se promítl i do výsledků výzkumného šetření hodnotově-postojové orientace českých gymnazistů ve vztahu k odlišné etnicitě a kultuře, který byl realizován v letech 2010-2012 v rámci projektu ESF OP VK CZ.1.07/1.2.00/14.0024. Projevila se paradoxní orientace mládeže k netolerantním postojům vůči blízké romské menšině, a naopak k toleranci jinakosti a odlišnosti vzdálených druhých, např. Afroameričanů či Arabů, zakotvená v tradičních až stereotypních a předsudečných představách. Romové, často žijící ve vyloučených lokalitách, jsou v nejrůznějších oblastech společenského života diskriminováni. Jsou oproti české většině častěji nezaměstnáni, nabývají nižšího vzdělání, nejsou dostatečně zdravotně zajištěni apod. Sociální problémy pojící se s romskou minoritou (chudoba, kriminalita, segregace aj.) však na sebe poutají přílišnou pozornost na úkor aplikace výchovy k toleranci, pluralitě a k protipředsudečnému chování v dalších oblastech, ve smyslu prosazování rovného přístupu na základě genderu, sociální vrstvy, zdravotního stavu apod. Tato skutečnost se odráží v potřebě připravit majoritní českou populaci na multikulturní společnost budoucnosti s důrazem na potlačení jejího předsudečného chování, xenofobie a extremistických postojů vůči etnickým minoritám i cizincům.
- V současnosti je multikulturní výchova dle amerického vzoru chápána také v Evropě jako zastřešující koncept, který se zabývá etnicitou, kulturní a jazykovou rozmanitostí, diverzitou sociálního statusu, pohlaví či zdravotního postižení. Mnozí však spojují problematiku multikulturalismu stále výhradně s rasovou či etnickou diskriminací. Velmi specifickým problémem je soužití mezi českou majoritou a Romy, který se promítl i do výsledků výzkumného šetření hodnotově-postojové orientace českých gymnazistů ve vztahu k odlišné etnicitě a kultuře, který byl realizován v letech 2010-2012 v rámci projektu ESF OP VK CZ.1.07/1.2.00/14.0024. Projevila se paradoxní orientace mládeže k netolerantním postojům vůči blízké romské menšině, a naopak k toleranci jinakosti a odlišnosti vzdálených druhých, např. Afroameričanů či Arabů, zakotvená v tradičních až stereotypních a předsudečných představách. Romové, často žijící ve vyloučených lokalitách, jsou v nejrůznějších oblastech společenského života diskriminováni. Jsou oproti české většině častěji nezaměstnáni, nabývají nižšího vzdělání, nejsou dostatečně zdravotně zajištěni apod. Sociální problémy pojící se s romskou minoritou (chudoba, kriminalita, segregace aj.) však na sebe poutají přílišnou pozornost na úkor aplikace výchovy k toleranci, pluralitě a k protipředsudečnému chování v dalších oblastech, ve smyslu prosazování rovného přístupu na základě genderu, sociální vrstvy, zdravotního stavu apod. Tato skutečnost se odráží v potřebě připravit majoritní českou populaci na multikulturní společnost budoucnosti s důrazem na potlačení jejího předsudečného chování, xenofobie a extremistických postojů vůči etnickým minoritám i cizincům. (cs)
|