Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Hlavním cílem naší sondy bylo zjistit, jaká je dovednost žáků základní školy využívat ve vlastních písemných projevech synonymních výrazů. Zajímalo nás, do jaké míry jsou využity, příp. nevyužity, příležitosti synonymie, které nabízí lexikální systém češtiny. Provedli jsme analýzu synonymických vztahů, do nichž vstupují lexikální jednotky užité v žákovských pracích (zkoumaný materiál je tvořen 7066 lexémy zastoupenými v šedesáti písemných pracích žáků 6. - 9. ročníků tří různých základních škol). Takto získaná synonyma jsme následně porovnali se synonymními výrazy systémovými. Využití synonymních lexémů jsme zkoumali jednak v komunikátech jednotlivých žáků, jednak ve všech zkoumaných komunikátech, tzn. %22žákem obecným%22. Porovnáním využitých a nevyužitých příležitostí nabízené synonymie překvapivě docházíme k závěru, že žáci možností synonymie z větší části využívají. Zjištěný výsledek je ovšem korigován, protože zdaleka nejsou využity všechny členy potenciálních synonymických řad a četnost využití jednotlivých členů synonymických řad je nerovnoměrná. Dalším omezujícím faktorem je skutečnost, že dovednost využívat synonymních lexikálních prostředků se s věkem žáků nemění.
- Hlavním cílem naší sondy bylo zjistit, jaká je dovednost žáků základní školy využívat ve vlastních písemných projevech synonymních výrazů. Zajímalo nás, do jaké míry jsou využity, příp. nevyužity, příležitosti synonymie, které nabízí lexikální systém češtiny. Provedli jsme analýzu synonymických vztahů, do nichž vstupují lexikální jednotky užité v žákovských pracích (zkoumaný materiál je tvořen 7066 lexémy zastoupenými v šedesáti písemných pracích žáků 6. - 9. ročníků tří různých základních škol). Takto získaná synonyma jsme následně porovnali se synonymními výrazy systémovými. Využití synonymních lexémů jsme zkoumali jednak v komunikátech jednotlivých žáků, jednak ve všech zkoumaných komunikátech, tzn. %22žákem obecným%22. Porovnáním využitých a nevyužitých příležitostí nabízené synonymie překvapivě docházíme k závěru, že žáci možností synonymie z větší části využívají. Zjištěný výsledek je ovšem korigován, protože zdaleka nejsou využity všechny členy potenciálních synonymických řad a četnost využití jednotlivých členů synonymických řad je nerovnoměrná. Dalším omezujícím faktorem je skutečnost, že dovednost využívat synonymních lexikálních prostředků se s věkem žáků nemění. (cs)
- The main objective of survey was to identify the elementary school pupils' ability to use synonyms in their compositions. It was of primary interest to us to what extent pupils take or do not take opportunities to use synonyms available within the Czech lexical system. An analysis of synonym relationships used in pupils' compositions (the research material comprises of 7066 lexemes present in 60 compositions by 6th to 9th graders - aged 12 - 15 of the three schools) was carried out. The synonyms thus obtained were compared against systemic synonymous expressions. The use of synonymous lexemes was studied in texts of the individual pupils as well as in all the texts in total e. i. the 'general pupil'. The comparative study of taken and missed opportunities to use synonyms reveals a rather surprisng conclusion that by larger extend, opportunities to use synonyms are taken by the pupils. The result may though be adjusted by the fact that by far not all the potential synonyms were used and the usage frequency for various members of synonym chains is unequally distributed. Another limiting factor is the finding that the ability to use synonymous lexical means does not increase with the pupils' age. (en)
|
Title
| - Synonymy in Elementary School Pupils` Stylistic Means (en)
- Synonymie v písemných slohových pracích žáků ZŠ
- Synonymie v písemných slohových pracích žáků ZŠ (cs)
|
skos:prefLabel
| - Synonymy in Elementary School Pupils` Stylistic Means (en)
- Synonymie v písemných slohových pracích žáků ZŠ
- Synonymie v písemných slohových pracích žáků ZŠ (cs)
|
skos:notation
| - RIV/49777513:23420/12:43918177!RIV14-MSM-23420___
|
http://linked.open...avai/riv/aktivita
| |
http://linked.open...avai/riv/aktivity
| |
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
| |
http://linked.open...aciTvurceVysledku
| |
http://linked.open.../riv/druhVysledku
| |
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
| |
http://linked.open...titaPredkladatele
| |
http://linked.open...dnocenehoVysledku
| |
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
| - RIV/49777513:23420/12:43918177
|
http://linked.open...riv/jazykVysledku
| |
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
| - pupils` stylistic means; elementary school; lexical system; synonymy (en)
|
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
| |
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
| |
http://linked.open...i/riv/mistoVydani
| |
http://linked.open...vEdiceCisloSvazku
| - Bohemica Posnaniensia ; fasc.10
|
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
| - Konflikt pokoleń a różnice cywilizacyjne w języku i w literaturze czeskiej
|
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
| |
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...v/pocetStranKnihy
| |
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
| |
http://linked.open...UplatneniVysledku
| |
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
| |
number of pages
| |
http://purl.org/ne...btex#hasPublisher
| - Instytut Filologii Słowiańskiej, Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
|
https://schema.org/isbn
| |
http://localhost/t...ganizacniJednotka
| |