About: Domus aurea a renesanční grotesky     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Vysledek, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • The Golden House was forgotten until the end of the 15th century when its accidental discovery typically interconnected Antiquity with the Renaissance period. Frescoes, called grottesche, became a phenomenon that influenced not only Renaissance artists, but also other generations of painters, sculptors, philosophers and writers. Primarily Raphael's contemporaries, such as Logge di Raffaello, Loggia si Amore e Psiche or Loggia Mattei, were so charmed by grotesques from comprehensible reasons that they made a range of unique pieces of art, especially Renaissance loggias, through which it may be seen adopting new patterns of wall paintings coming from Nero's period. The origin of grotesques is related to oriental cultures, however at full strength they appear with the Golden House only. These paintings already captured theorists of art and philosophers in Ancient times when they tried to reveal their mysterious beauty as well as their Renaissance followers. (en)
  • Příspěvek se pokouší poukázat na zjevné přejímání vzorů nástěnných maleb v Neronově Zlatém domě renesančními umělci, kteří byli v době jeho objevu v Římě, aby se podíleli na výmalbě Sixtinské kaple. Rafael, Ghirlandaio, Michelangelo, Pinturicchio a další vstupovali do podzemí, aby spatřili malby neznámého Famula, který byl hlavním malířem fresek zachovaných ve Zlatém domě. Malby byly nazvány grottesque, protože místo jejich nálezu skutečně připomínalo groty. Jednou z oblíbených architektonických forem, kde se grotesky uplatňovaly, byly renesanční lodžie, z nichž nejvýznamnější je Rafaelova %22la loggia%22. Závěrečná část je věnována výkladu termínu groteska, jímž se zabývali nejen teoretikové umění, ale jejich komplikovanost a bizardnost zaujala i literáty a filozofy.
  • Příspěvek se pokouší poukázat na zjevné přejímání vzorů nástěnných maleb v Neronově Zlatém domě renesančními umělci, kteří byli v době jeho objevu v Římě, aby se podíleli na výmalbě Sixtinské kaple. Rafael, Ghirlandaio, Michelangelo, Pinturicchio a další vstupovali do podzemí, aby spatřili malby neznámého Famula, který byl hlavním malířem fresek zachovaných ve Zlatém domě. Malby byly nazvány grottesque, protože místo jejich nálezu skutečně připomínalo groty. Jednou z oblíbených architektonických forem, kde se grotesky uplatňovaly, byly renesanční lodžie, z nichž nejvýznamnější je Rafaelova %22la loggia%22. Závěrečná část je věnována výkladu termínu groteska, jímž se zabývali nejen teoretikové umění, ale jejich komplikovanost a bizardnost zaujala i literáty a filozofy. (cs)
Title
  • Domus aurea a renesanční grotesky
  • Domus aurea a renesanční grotesky (cs)
  • Domus aurea and Renaissance grotesque (en)
skos:prefLabel
  • Domus aurea a renesanční grotesky
  • Domus aurea a renesanční grotesky (cs)
  • Domus aurea and Renaissance grotesque (en)
skos:notation
  • RIV/61989592:15210/14:33149660!RIV15-MSM-15210___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • P(EE2.3.20.0026)
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • Supplementum I.
http://linked.open...vai/riv/dodaniDat
http://linked.open...aciTvurceVysledku
http://linked.open.../riv/druhVysledku
http://linked.open...iv/duvernostUdaju
http://linked.open...titaPredkladatele
http://linked.open...dnocenehoVysledku
  • 12182
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/61989592:15210/14:33149660
http://linked.open...riv/jazykVysledku
http://linked.open.../riv/klicovaSlova
  • Domus Aurea, wall painting, Fabullus, grotesque, ornament, monster, loggia, Raphael (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
http://linked.open...odStatuVydavatele
  • CZ - Česká republika
http://linked.open...ontrolniKodProRIV
  • [FE8453F31BA6]
http://linked.open...i/riv/nazevZdroje
  • Historica Olomucensia. Sborník prací historických
http://linked.open...in/vavai/riv/obor
http://linked.open...ichTvurcuVysledku
http://linked.open...cetTvurcuVysledku
http://linked.open...vavai/riv/projekt
http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • XXXIV
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Pokorná, Barbara
issn
  • 1803-9561
number of pages
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 15210
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 77 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software