About: Clinical presentation of cutaneous adnexal tumors     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

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  • Adnextumoren sind für einen erfahrenen Kliniker nicht selten bereits klinisch diagnostizierbar oder zumindest differenzialdiagnostisch einengbar. Die klinische Diagnose kann jedoch die histologische Untersuchung und Befundung keinesfalls ersetzen oder überflüssig machen. Diese Erfahrung beruht auf einem Algorithmus, dessen erster Schritt entzündliche %22Pseudotumoren%22 wie z. B. rupturierte infundibuläre Zysten (Atherome) von eigentlichen Adnexläsionen unterscheidet. In einem zweiten Schritt charakterisieren Regularitäts- bzw. Chaoskriterien wie Asymmetrie, irreguläre Begrenzung, Farbvariation und/oder Destruktion mit Exulzeration die Dignität. In einem dritten Schritt erfolgt mittels Differenzierungskriterien die Zuordnung der je nach Größe als Fleck, Papel, Plaque, Knotenoder Tumor eingestuften Läsion zu diversenUntergruppen adnexaler Differenzierung: Infundibulär gekennzeichnet durch Komedound ist hautfarben bis gelb oder weiß und hart; follikulär durch Haare oder hautfarbenperlmuttartig bis gelegentlich braun-schwarz, unterschiedlich hart; sebazär gelappt, gelblich bis hautfarben-rot, weich; apokrin rötlich fleischig, ekkrin entweder papillär, rötlich-braun (Differenzialdiagnose Viruswarze) oder hautfarben hart. Multiple, monomorphe Läsionen weisen dabei auf klinisch charakteristische Syndrome wie Spiegler-Brooke-Fend-, Birt-Hogg-Dubé-, Muir-Torre-oder Gorlin-Goltz-Syndrom hin.
  • Cutaneous adnexal lesions can sometimes be clinically diagnosed even by an experienced clinician or a differential diagnosis can at least be narrowed down. However, clinical findings alone cannot replace histological investigations and diagnosis or make them superfluous. This expertise is based on an algorithm which first differentiates inflammatory pseudo-tumors, such as ruptured infundibular cysts (atheroma) from authentic neoplastic adnexal lesions. In a second step criteria of regularity and/or chaos, such as asymmetry, irregular border, color variation and/or destruction with exulceration help to evaluate the dignity. In a third step criteria of differentiation allow the characterization of lesions varying in size from macules to papules, plaques, nodules and tumors to the subgroups of adnexal differentiation. Infundibular differentiation is characterized by comedones and is skin-colored, yellow or white and hard. Follicular differentiation notifies hair and is skin-colored, pearl-like to occasionally brown-black and variably hard. Sebaceous differentiation signifies lobulation and is yellow to skin-colored or red and soft. Apocrine lesions are reddish and fleshy. Eccrine differentiation shows either papillary reddish-brown (differential diagnosis viral warts) or skin-colored hard lesions. Multiple, monomorphous lesions are characteristic of syndromes, such as Spiegler-Brooke-Fend, Birt-Hogg-Dubé, Muir-Torre, and Gorlin-Goltz. (en)
Title
  • Clinical presentation of cutaneous adnexal tumors (en)
  • Klinik der hautadnextumoren
skos:prefLabel
  • Clinical presentation of cutaneous adnexal tumors (en)
  • Klinik der hautadnextumoren
skos:notation
  • RIV/00216208:11140/14:10272350!RIV15-MSM-11140___
http://linked.open...avai/riv/aktivita
http://linked.open...avai/riv/aktivity
  • I
http://linked.open...iv/cisloPeriodika
  • 5
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http://linked.open...aciTvurceVysledku
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  • 24340
http://linked.open...ai/riv/idVysledku
  • RIV/00216208:11140/14:10272350
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  • algorithm; dermatopathology; dermatology; cysts; differential diagnosis (en)
http://linked.open.../riv/klicoveSlovo
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  • US - Spojené státy americké
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  • [1484FA52BCDF]
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  • Der Pathologe
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http://linked.open...UplatneniVysledku
http://linked.open...v/svazekPeriodika
  • 35
http://linked.open...iv/tvurceVysledku
  • Kazakov, Dmitry
  • Zelger, B.
  • Zelger, B. G.
http://linked.open...ain/vavai/riv/wos
  • 000341708500010
issn
  • 0172-8113
number of pages
http://bibframe.org/vocab/doi
  • 10.1007/s00292-014-1926-y
http://localhost/t...ganizacniJednotka
  • 11140
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