The goal of the project is to increase the fatigue life of riveted joints, which will lead to an increase of the aircraft service life, a smaller number of inspections and lower operation costs of an aircraft. The consortium intends to meet this goal by investigating and improving the riveting process as well as improving the prediction methods for fatigue life. (en)
Rozsáhlými zkouškami a výpočty bude zkoumán účinek různých typů nýtových spojů na vznik trhlin a způsob jejich šíření. Zvláště bude brán zřetel na vlivy zbytkového napětí, druhotného ohybu a proměnného zatížení od třecích sil ve spoji.
An experimental analysis of two types of riveted joins, FEA-modelling of such joints and subsequent fatigue prediciton based on it were done during this project. A unique modelling simplification was found concerning a rivet replacement by non-linear springs at simplified shell FEA models (en)
Při řešení projektu byly provedeny experimentální analýzy dvou typů nýtových spojů, modelování těchto spojů pomocí EKP a únavová predikce na základě MKP výsledků. Byla nalezena jedinečná metoda náhrady nýtového spoje v MKP modelech spojením skořepinových prvků nelineárními pružinami (cs)