Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - At the time of the downfall of Communism in Czechoslovakia students played a key role. They belonged to the generation which had not experienced the Prague Spring and thus was not burdened by its defeat and the aftermath of depression and resignation. Its attitudes towards the regime, as well as to dissent was influenced also by the generational factor. Although previous research has paid attention to the role of students it did not fully explain their attitudes and views. The objective of this project is to analyse motives and causes of activities of this part of this generation, its mentality, family and social backround, value orientation, former political engagement and experience. This mentioned information will be gathered by interviews with about one hundred students, which will provide comprehensive insight into their whole life. (en)
- Studenti hráli připádu komunismu v Československu klíčovou roli. Patřili ke generaci, která neprožila Pražské jaro a nebyla zatížena zkušeností jeho porážky a následující depresí a rezignací. Její vztah k režimu, ale i disentu ovlivňoval i generační faktor. Dosavadní bádání věnovalo úloze studentů pozornost, ale nedostatečně jsou vysvětleny jejich postoje a názory. Cílem projektu je analyzovat motivy a příčiny jednání této části této generace, její mentalitu, rodinné a sociální zázemí, hodnotovou orientaci, předchozí poli tickou angažovanost a zkušenost. Uvedené skutečnosti budou zjišťovány prostřednictvím rozhovorů asi se sto studenty, které obsáhnou celý jejich život. Vedle zásadní orální historie můžeme se opřít o maďarské zkušenosti (tzv. životopisná interviews s paamětníky lidového povstání 1956, z politiky tzv. druhé garnitury atd.
|
Title
| - Students in the Czechoslovakia in the Period of Downfall of Communism - Biographic interviews (en)
- Studenti v období pádu komunismu v Československu - životopisná interviews
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - Životopisná vyprávění se sto studenty a jejich interpretace. Teoretický úvod o významu a metodě oral history, praktické zkušenosti při užívání této metody v historickém významu. (cs)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |