Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - This Czech-Taiwanese bilateral research project aims at producing scientific papers examining advanced topics in educational stratification and economic returns to higher education. We plan to use recent data collected from social surveys with nationwide representative samples to explore both the family-school link and the school-work link in both Taiwan and the Czech Republic – two countries with quite different educational systems but similar degrees of economic development. Using advanced methods developed by sociologists and economists, particularly Nobel price winner James Heckman, we will first carry out comparative analyses of educational stratification in the two countries (educational systems, educational values, educational expansion, educational transition, and accessibility of higher education), and then move on to the analysis of heterogeneity in economic returns to higher education, in which educational selectivity plays a key role. The project also takes into account relevant cultural, historical, and institutional contexts in its empirical analyses. (en)
- Česko-Taiwanský bilaterální projekt se zaměřuje na dvě úzce spjatá témata na pomezí sociologie a ekonomie: nerovnosti v přístupu k vyššímu vzdělání a ekonomická návratnost vysokoškolského vzdělání. Výzkumný tým plánuje využít data z národních reprezentativních šetření k prověření hypotéz týkajících se vazeb mezi rodinou a dosaženým vzděláním a dále mezi vzděláním a trhem práce. Srovnání dvou zemí a rozdílnými systémy vzdělávání, ale podobným stupněm ekonomického rozvoje, bude založeno na velmi rozvinutých metodách stratifikační analýzy a na metodě umožňující identifikovat příčiny heterogenity v ekonomické návratnosti vysokoškolského vzdělání nedávno vyvinuté nositelem Nobelovy ceny Jamesem Heckmanem. V první fázi projektu budou provedeny srovnávací analýzy vzdělávacích systémů a vzdělanostní stratifikace. V návaznosti na zjištění z první fáze bude ve druhé fázi provedena srovnávací analýza heterogenity v ekonomické návratnosti vysokoškolského vzdělání. Výsledky budou interpretovány v relevantních kulturních, historických a institucionálních kontextech.
|
Title
| - Educational Stratification in Taiwan and the Czech Republic: Accessibility of and Heterogeneous Returns to Higher Education (en)
- Vzdělanostní stratifikace na Taiwanu a v České republice: Dostupnost a heterogenita návratnosti vysokoškolského vzdělání
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - educational attainment schooling transition equality of educational opportunity heterogeneous return to education social stratification Taiwan the Czech Republic (en)
|
http://linked.open...neniPrubehuReseni
| - Deferred Final Report (en)
- Odložená závěrečná zpráva (cs)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |