Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The study will address classroom bullying process in Czech and Slovak early adolescents. The core sample of 6th and 7th graders (N=700) will be complemented by retrospective data from high school students (N=180), by follow-up data from 5 classes (6th or 7th), and by reports of teachers (N= 30) and parents (N=10). Using a combination of several qualitative and quantitative methods, we will identify and describe various forms of classroom bullying process as perceived and evaluated mainly by its participants, with special focus on role and perspective of defenders. We will analyze dynamics of the bullying process in terms of individual scenarios of development participants relationships. We will explore adolescents' understanding and ethical reasoning connected with the bullying process, which will also be a subject of cross-cultural comparison of Czech and Slovak adolescents. The project will enhance the current knowledge about the bullying process and bring several suggestions for prevention and intervention efforts. (en)
- Výzkumný projekt se zaměřuje na školní šikanu jako proces u české a slovenské populace dospívajících. Základní soubor žáků 6. a 7. ročníků (N=700) bude doplněn o retrospektivní výpovědi studentů středních škol (N=180), o opakované vyšetření pěti tříd (6. a 7. roč.) s výskytem šikany, o výpovědi třídních učitelů vyšetřených tříd (N=30) a rodičů dotázaných žáků (N=10). Kombinací několika kvalitativních a kvantitativních metod budeme zjišťovat a popisovat různé formy procesu školní šikany, jak je percipován a hodnocen jejími účastníky, se zvláštním zřetelem na hledisko obránců šikanovaných. Na základě analýzy jednotlivých scénářů a vývoje vztahů mezi účastníky budeme zkoumat dynamiku procesu šikany. Předmětem interkulturního porovnání české a slovenské populace dospívajících bude analýza jejich posuzování procesu šikany z etického hlediska. Přínosem výsledků projektu bude hlubší porozumění problematice šikany jakožto procesu a několik doporučení týkající se prevence a intervence.
|
Title
| - School bullying as a process - a social-cognitive analysis of classroom bullying (en)
- Školní šikana jako proces - sociálně kognitivní analýza třídní šikany
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - Bullying classroom social-cognitive approach qualitative analysis ethical education (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - A very succesfull project done by both quantitative and qualitative methodology. Probably the best in the topic of school bullying in our country, but also good on international level. Deep insight into the process and the roles of participants. Great number of outputs, the monograph about bullying and some papers are in press. (en)
- Velmi úspěšný projekt za pomoci kvantitativní a kvalitativní metodologie. Patrně nejlepší a nejkomplexnější u nás na téma školní šikany, ale snese i mezinárodní srovnání. Poměrně hlouboký vhled do procesu a rolí účastníků. Značné množství výstupů, přičemž slíbená syntetizující monografie je v redakci (Grada) a řada článků ještě bude uplatněna. (cs)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |