Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The project aims to examine SPLD hypothesis within the population of Czech children with dyslexia. The hypothesis was recently introduced by A. Fawcett and R. Nicolson. They assume that dyslexia is caused by deficits of procedural memory brain system (i.e.a particular neural brain circuit). The project will involve 7-10 year-old children, who will participate in a series of tests which put particular demands on procedural memory system. We expect significant differences in outcomes between a group of children with dyslexia and the intact population. These differences are expected even when children with dyslexia will exhibit a relatively good ability phonemic awareness during individual testing. The project will also use computational modeling methodology, which allows simulation of information processing in selected functional systems of the human brain - in this case, it will be a simulation of procedural memory processing. Results will be used to propose further research (e.g. using functional brain imaging methodology), and new assessment and intervention methods. (en)
- Projekt si klade za cíl prověřit na populaci českých dětí s dyslexií SPLD hypotézu, kterou v nedávné době vyslovili autoři A. Fawcett a R. Nicolson. Předpokládají, že příčinou dyslexie je oslabení procedurální paměti, resp. těch mozkových struktur, které se do procesu procedurální paměti zapojují. V projektu budou sledovány děti ve věku 7-10 let, které absolvují sérii testů citlivých na užití procedurální, nebo naopak deklarativní paměti. Očekáváme signifikantní rozdíly ve výsledcích mezi skupinou dětí s dyslexií a intaktní populací. Tyto rozdíly přitom očekáváme i tehdy, kdy budou děti s dyslexií vykazovat relativně kvalitní schopnost fonemického uvědomění při dílčím testování. Součástí projektu bude také využití metodologie výpočetního modelování, která umožňuje na určité úrovni abstrakce simulovat zpracování informací ve vybraných funkčních systémech lidského mozku - v našem případě se bude jednat o simulování procedurálního zpracování informací. Výsledky budou využity pro návrhy dalších výzkumů (za užití fMRI apod.), nových diagnostických i intervenčních postupů.
|
Title
| - Dyslexia - verification of specific procedural learning difficulties hypothesis (SPLD hypothesis) (en)
- Dyslexie - prověření hypotézy specifických procedurálních výukových obtíží (SPLD hypotéza)
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - dyslexia learning difficulties SPLD hypothesis modelling experiment (en)
|
http://linked.open...neniPrubehuReseni
| - Deferred Final Report (en)
- Odložená závěrečná zpráva (cs)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |