Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The project proposes several innovations as a reaction to the ongoing de-standardization and pluralization of educational attainment strategies, which increasingly include interrupted education and repeated school transitions. The standard instrument in the field of educational stratification – Mare’s sequential logit model – must be extended in order to capture adequately these trends. Possible extensions include: 1. an application of HLM to investigate repeated school transitions, 2. improved estimates of the effects of parental SES due to its enhanced, repeated measurement, 3. intentionally postponed education, which may be explored using the conditional logit model. These innovations may also help circumvent one ubiquitous problem that plagues educational transitions research: namely that of unobserved heterogeneity. Innovations will be tested and illustrated using data from existing surveys, e.g. the “Social stratification in Eastern Europe after 1989” and the Czech life-course supplement to the 2002 ISSP. (en)
- Projektem navrhované inovace reagují na vývoj vzdělávacích systémů a vzdělávacích strategií v poslední době: expanzi vzdělávacích příležitostí a de-standardizaci cest ke vzdělání. Sociologové chtějí zjistit, jaký dopad má tento vývoj na nerovnosti v alokaci vzdělanostních příležitostí. Tento vývoj je jen obtížně zachytitelný pomocí klasického nástroje výzkumu vzdělanostních nerovností. Navržené modifikace zahrnují: 1. rozbor opakovaných tranzic pomocí hierarchických lineárních modelů, 2. lepší odhad efektů SES rodičů díky opakovaným měřením rodičovských statusů, 3. možnost úmyslně odložených vzdělávacích tranzic, které lze analyzovat pomocí podmíněného logitového modelu. Metody budou aplikovány na již existující data ze sociologických výběrových šetření, například z výzkumu „Sociální stratifikace ve východní Evropě po roce 1989“ a některých novějších výzkumů (např. český dodatek k výzkumu ISSP 2002).
|
Title
| - Conceptual and methodological innovations in the study of education inequality in the contemporary Czech Republic (en)
- Konceptuální a metodologické inovace výzkumu vzdělanostních nerovností aplikované na moderní českou společnost
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - inequality of education opportunity trends in inequality life-course Czech Republic (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |