Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The concept of cultural models was introduced by cognitively oriented psychological-anthropological theories. Cultural models are thought concepts through which culture is internalised in the mind of the individual. These concepts are acquired in childhood and are further developed throughout the individual's life. We believe that the issues of education, career decision-making and career development are determined by cultural models.Our objective is to identify which %22types%22 of cultural models lead to further education, which lead to manual jobs, and which lead to unemployment. What is it that makes the individual being able to exceed the %22predestination%22 that had been instilled in them in their childhood?To verify this hypothesis and to determine the strength of impacts cultural models have on professional career we will conduct a qualitative research (semi-controlled interviews, observations). We will contact mainly persons who can be considered as %22failures%22 from the perspective of (en)
- Koncept kulturních modelů vychází z kognitivně orientovaných psychologicko-antropologických směrů. Kulturní modely jsou myšlenkové koncepty pomocí nichž je zvnitřňována kultura v mysli jedince. Tyto koncepty jedinec získává v dětství a buduje je během svého dalšího života. Domníváme se, že problematika vzdělávání, rozhodování a voleb dalšího kariérního vzestupu je determinována kulturními modely. Chceme zjistit, které %22typy%22 kulturních modelů vedou ke vzdělávání, které k manuální práci a které k nezaměstnanosti. Co jedince přiměje, že dokáže překročit %22předurčenost%22, která mu byla v dětství vštípena? Ověření této teze a zjištění intenzity vlivu kulturních modelů na kariérní dráhu provedeme pomocí kvalitativního výzkumu (polořízené rozhovory, pozorování). Budeme kontaktovat především osoby, které lze z hlediska vzdělávacího systému považovat za %22neúspěšné.%22 Současně předpokládáme, že terénem výzkumu nám budou lokality s vyšší nezaměstnaností a lokality, kde je vyšší koncentrace občanů, jež je
|
Title
| - Function of Cultural Models in Education (en)
- Funkce kulturních modelů ve vzdělávání
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - cultural models; education failure; qualitative research; socio-culturally handicaped people (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - V rámci projektu se nám povedlo provést empirickou studii vybrané lokality, která otestovala jeden z klíčových konceptů psychologické antropologie – teorii kulturních modelů. Ukázalo se, že je vhodným výkladovým rámcem pro příčiny selhávání různých sociokulturních vrstev. Zjistili jsme, že přestože spolu majorita a minorita zdánlivě sdílí jeden svět, jejich koncepty se často míjejí, jakoby geogra (cs)
- We finished the empirical study of the selected locality that tested the theoretical concept of cultural models in the field of cultural struggle between the Roma culture and the culture of the majority. The concept proved fruitful as explanatory framework for interrpetation of causes of failures of various sociocultural groups. We found that while the majorty and minority seemingly share the sam (en)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - cultural models
- education failure
- qualitative research
|
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |