Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - Social class differentiation in education results from differences in students' abilities and achievement, from processes of institutional differentiation, but as well from processes of personal choices made by students and their parents in the progression through the educational system. The principal aim of this proposed project is to describe processes of self-selection of secondary school made by students and their parents and to analyze the effects of family background on the odds of makingtransition to vocational schools, technical schools or gymnasia. For this purpose we will collect longitudinal data using quantitative and qualitative methodology. The project will conclude with a monograph and recommendations to education policy change pertaining to the solution of the problem. (en)
- Vzdělanostní nerovnosti pramení z rozdílů ve schopnostech a dosažených výsledcích žáků, ale také ze strukturálních bariér daných mírou otevřenosti školského systému. Záměrem výzkumného projektu je popsat proces výběru střední školy, který tyto faktory reflektuje a reaguje na ně, a roli jednotlivých aktérů v něm - tj. rodičů, žáků a učitelů. Cílem projektu je dále identifikovat vliv rodinného zázemí a sociálního původu na šance uspět v tranzici na učňovské, odborné a všeobecně-vzdělávací střední školy.Za tímto účelem má předkládaný projekt longitudinální charakter s využitím kvantitativních i kvalitativních metod sběru dat a jejich analýzy. Hlavním výstupem projektu bude empiricky podložená komplexní studie o přechodu ze ZŠ na SŠ, na jejímž základě bude zpracována monografická publikace dostupná širší zainteresované veřejnosti a doporučení pro vzdělávací politiku.
|
Title
| - Risks and opportunities of transition from basic to secondary school (en)
- Rizika a příležitosti přechodu ze základní školy na střední školu
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - transition from basic to secondary school; school choice; educational inequality; social mobility (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - Cílem výzkumného projektu bylo popsat a analyzovat proces výběru střední školy, jeho determinanty a role jednotlivých aktérů volby, zvláště žáků, rodičů a učitelů, a identifikovat faktory ovlivňující úspěšnost při přijímacím řízení na vybrané škole. Výzk (cs)
- The project aimed to provide an analysis of the processes of secondary school choice, to identify the factors that influence this choice and to characterize the role of various actors involved in this processes - students, their parents, teachers. Resear (en)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - educational inequality
- school choice
- transition from basic to secondary school
|
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |