About: Nadnárodní trendy v kurikulu školního vzdělávání a jejich působení v národním vzdělávacím systému     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Projekt, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
rdfs:seeAlso
Description
  • V poslední době se ve světě projevuje nový zájem o problematiku kurikula. Objevují se nové typy dokumentů regulujících vzdělávání převážně na výstupu (obsahové a evaluační standardy). Především se však posouvají cíle vzdělávání od znalostí ke kompetencím či gramotnostem. Nově chápané cíle přesto potřebují řešit otázku výběru a strukturování vzdělávacích obsahů. Tyto trendy jsou známé, ale chybí jejich přesný popis a analýza. V rámci projektu budou shromážděny popisy významných kurikulárních inovací v systémech s rozličnou tradicí řízení vzdělávání a na základě nich zobecněny hlavní trendy. Shody a rozdíly českého Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s těmito trendy budou interpretovány s využitím adekvátního teoretického rámce (nový institucionalismus, teorie systémů). Kromě toho práce přinese i metodologický příspěvek v podobě rozvoje nástrojů analýzy kurikula a aplikační výstupy pro vzdělávací politiku.
  • In recent years, the renewed interest in national curricular framework can be seen. New formats of curricular documents appear with shift from regulation of inputs to regulation of outcomes (by standards). The goals of schooling are being revised and redefined in terms of competences, literacies or capabilities. The new goals need new principles selection and organisation of knowledge or content of instruction. These trends are obvious, but under-researched. We lack detailed description of new curricula. This research project will survey the trends in meta-curricula (European and OECD frameworks) and describe the landmark national curricular innovations in countries with different traditions of governance of school knowledge. The Czech curricular framework (RVP ZV) will be compared with these trends and similarities and differences will be interpreted using the theories of educational policy diffusion and adaptation (new institutionalism, system theory). The method of curriculum benchmarking as a tool for curriculum analysis will be developed. (en)
Title
  • Nadnárodní trendy v kurikulu školního vzdělávání a jejich působení v národním vzdělávacím systému
  • Transnational trends in school curricula and their influence in a national educational system (en)
skos:notation
  • GA15-25137S
http://linked.open...avai/cep/aktivita
http://linked.open...kovaStatniPodpora
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
http://linked.open...vai/cep/kategorie
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
  • curriculum; primary school; secondary school; educational policy; Czech Republic (en)
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
http://linked.open...inujicichPrijemcu
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
http://linked.open.../prideleniPodpory
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
http://linked.open...atUdajeProjZameru
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
http://linked.open...tniCyklusProjektu
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
  • curriculum
  • primary school
  • secondary school
  • educational policy
is http://linked.open...vavai/cep/projekt of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 58 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software