The project is focused on research and development of a hybrid body of a railway vehicle. The body will have lower weight and manufacturing labour intensive than the existing one. Thus, it will save production and operating costs. As a demonstrator, a working sample of a hybrid body of a loaded subway vehicle will be designed, manufactured and tested. This body will be made of a higher strength steel and special composite sandwich panels. The proposal of the solution will be supported by finite element calculations, property research of the used materials, design details and finally static tests of the whole body according to the relevant standards will be made. (en)
Projekt je zaměřen na výzkum a vývoj hybridních skříní kolejových vozidel. Takové skříně budou mít nižší hmotnost a výrobní pracnost než stávající. Povedou tedy k úspoře výrobních i provozních nákladů. Jako demonstrátor bude navržen, vyroben a otestován funkční vzorek hybridní skříně vloženého vozu metra. Tato skříň bude vyrobena z oceli o vyšší pevnosti a speciálních kompozitních sendvičových panelů. Návrh řešení bude podporován výpočty metodou konečných prvků, výzkumem vlastností použitých materiálů a konstrukčních uzlů, na závěr budou provedeny statické zkoušky celé skříně dle závazných předpisů.
Hybrid rough body was developed (steel framework and composite panels of sidewalls and roof) with weight savings of 1000 kg. Body fulfil the requir. of ČSN EN 12663-1 partially and thus the contract can be observed despite the partial fulfilling of task. (en)
Byla vyvinuta hybridní hrubá stavba skříně (ocelová kostra a kompozitní panely bočnic a střechy) s úsporou hmotnosti 1000 kg. Skříň nesplňuje část požadavků ČSN EN 12663-1 a proto je možno konstatovat dodržení smlouvy a neúplné splnění zadání. (cs)