*The aim of the project ADATO is implementation of airframe on-condition maintenance system with respect of real operating conditions. The maintenance system will be created on the basis of computational analyses results, material and airframe fatigue tests, their evaluation and damage tolerance analyses. Extended service life which will take into account influence of real operating conditions on structure of given aircraft will be achieved by specified system of inspections of design critical points. A new maintenance system will allow extension of aircraft service life and at the same time will ensure operation without occurrence of catastrophic damage. Research intent will be realized and implemented to operation for L410 aircraft family. (en)
*Cílem projektu ADATO je zavedení systému údržby draku letounu dle stavu s ohledem na reálné provozní podmínky. Tento systém údržby bude vytvořen na základě výsledků výpočtových analýz, únavových zkoušek materiálů a kritických míst konstrukce, jejich vyhodnocení a analýz s využitím filozofie damage tolerance. Předepsaným systémem kontrol kritických míst se dosáhne vyšší životnosti draku letounu, která bude zohledňovat reálný vliv provozních podmínek na konstrukci daného letounu. Nový systém údržby umožní prodloužení životnosti draku letounu a současně zajistí provoz bez vzniku katastrofické poruchy. Výzkumný záměr bude realizován a zaveden do provozu u letounů řady L410.
Projekt zásadně prospěl ke schopnosti aplikace filozofie damage tolerance v českém leteckém průmyslu. Na základě informací o probíhajíchích pracích na zvýšení provozních limitů letounu k reálnému nárustu zájmu o letoun L410 UVP-E20. (cs)
Project has fundamental impact on the ability of the damage tolerance philosophy application in the czech aircraft industry. Information about on going project of airplane limits extension stimulates real interest of L410 UVP-E20. (en)