Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - The core objective is an applied research and development; the results will gain an effective social use. They contribute to the creation of the system of educational programs in the sphere of movable and immovable cultural heritage, including historical seats, cultural landscape and archaeological monuments. The target groups are children and youth, families with children, general and professional public. The proposal of the system will be comprehensive and research-based. The construction of its programmes and their applications enable to utilize about 100 open-accessed historical objects of NMI. The programs respect various types of education, including lifelong learning. The accent on both the educational use of cultural heritage and the systematic support of non/in-formal learning helps better to mirror the national and cultural identification. Interactive forming of relationships to domestic cultural heritage enables to reveal the role of the national heritage in European context and to understand its uniqueness as a part of modern European identity. In connection with global trends, the educational activities will capitalize both the educational potential of authentic environment of historical objects and digital technologies. They will be instrumental both to effective presentations of monumental values and to the development of intelligence, creativity and value orientation of target groups, in favour of voluntary and sustainable care for cultural heritage. The original solutions will be presented on international platforms. The network of educational centres of NMI secures relevance and accessibility of project outputs; the centres will cooperate on forming, implementation and evaluation of educational programs. The outputs will provide methodical support for both state and non-state monumental care, coming in useful on all levels of formal education and in non-profit sector. They also improve the quality supply for the development of tourism. (en)
- Hlavním cílem je aplikovaný výzkum a vývoj, jejichž výsledky dosáhnou efektivního společenského uplatnění, konkrétně přispějí k vytvoření systému vzdělávacích programů zaměřených na edukaci v oblasti nemovitého a movitého kulturního dědictví, včetně historických sídel, kulturní krajiny a archeologických památek. Cílovými skupinami projektu jsou děti a mládež, rodiny s dětmi, laická a odborná veřejnost. Návrh systému bude komplexní a výzkumně podložený. Tvorba programů a podpora jejich aplikace umožní využití více než 100 zpřístupněných objektů ve správě NPÚ. Z hlediska obsahů i forem budou programy respektovat různé typy učení, včetně celoživotního. Důraz na edukační využití kulturního dědictví v rámci vzdělávacího systému ČR a systematická podpora ne/in-formální učení v prostředí památek přispějí k reflexi národní a kulturní identity. Interaktivní utváření vztahu ke kulturnímu dědictví v ČR umožní také reflektovat roli národního dědictví v evropském kontextu, uvědomit si jeho jedinečnost i vazby, jež mohou přispívat k rozvoji moderní evropské identity. V návaznosti na celosvětové trendy budou edukační aktivity využívat jak vzdělávací potenciál autentického prostředí památkových objektů, tak digitálních technologií. Přispějí tak nejen k efektivní prezentaci památkových hodnot, ale také k rozvoji vzdělanosti, kreativity a hodnotové orientace cílových skupin ve prospěch dobrovolné a udržitelné péče o kulturní dědictví. Originální řešení budou prezentována na mezinárodních fórech. Relevanci a dostupnost výstupů projektu na regionální úrovni zajistí síť edukačních center NPÚ, která postupně vznikají, a která se zapojí do tvorby, implementace a evaluace systému vzdělávacích programů. Výstupy projektu poskytnou metodickou podporu jak státní, tak nestátní památkové péči, uplatní se na všech úrovních formálního vzdělávání i v činnosti neziskového sektoru a zkvalitní nabídku určenou pro rozvoj turistického ruchu.
|
Title
| - Educational Role of the National Heritage Institute: Education as the key instrument improving quality of the care for the cultural heritage of the Czech Republic (en)
- Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edukace jako klíčový nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví České republiky
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - History; Education; heritage education and interpretation; learning in historic and built environment; sustainable heritage management; history of fine arts; architecture; life long learning (en)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - History
- Education
- architecture
- heritage education and interpretation
- history of fine arts
- learning in historic and built environment
- sustainable heritage management
|
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |