Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - During the 16th century artists experimented with many techniques of paintings. They examined various materials as the base of their painting. In Italy, polished stone plaques became an attractive material. They use gave hope that such paintings will bemore durable than those paintings on line or wood. That idea was first suggested by art theoreticians in Italy (Vasari) an later in other European countries, too. Sebastiane del Piombo is considered to be firs who use this technique. Also Titian,Bassano, Fetti used stone ground for their paintings. This technique was followed by artists living north of the Alp, for ex. in Prague at the time of Rudolf II and in Munich. Polished stone plaques were admired material from suspension panneaux, forseries of pictures inserted into the wall of interiors. They were parts of luxurious furniture and also autonomoous objects. They appearence in European art at the turn of 16th and 17th centuries poses a series of questions: theoretical question with (en)
- Obrazy na kameni na přelomu 16. a 17. století: v průběhu 16. století experimentovali umělci nejen s rozmanitými technikami, zkoušeli také různé materiály jako podložky k malbě. V Itálii se novým, přitažlivým materiálem staly vyleštěné kamenné desky.Jejich použití dávalo naději, že malby na kameni jsou trvanlivější než na plátně nebo na dřevě, neboť podle tehdejších představ nepodléhají klimatickým změnám. Tuto myšlenku šířili tehdejší teoretici umění zejména v Itálii (Vasari) a jeho současníci jivyužívali v praxi, zpočátku hlavně v Itálii, posléze i v dalších zemích Evropy. Za původce tohoto způsobu malby je udáván Sebastiáno del Piombo. Užívali je však i jiní umělci v Itálii (Tizian, Bassano, Fetti, Rubens), i severně od Alp, zejména vrudolfínské Praze a v Mnichově, v sídle bavorského kurfiřta. Existovaly jako závěsné obrazy v rámech, v sériích tvořily výplně interiérů, byly součástí luxusního nábytku i samostatnými objekty. Existence maleb na kameni vyvolává řadu otázek: např. z
|
Title
| - Paintings on stone - experiment in art in late 16th and early 17th centuries (en)
- Malby na kameni - umělecký experiment na přelomu 16. a 17.století
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...hodnoceniProjektu
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| |
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...okUkonceniPodpory
| |
http://linked.open...okZahajeniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open.../cep/vedlejsiObor
| |
http://linked.open...jektu+dodavatelem
| - Díky podpoře GAČR jsem mohla prostudovat obrazy na kmeni v různých uměleckých centrech, hlavně v Itálii, kde se tento způsob rozvíjel aktivně v letech 1530 - 1630. Vývoj tohoto experimentu jsem zpracovala v kapitolách : Iniciátoři - Sebastiano del Piom (cs)
- Thanks to the support of GACR I was in measure to describe the given subject, study the paintings on stone in different art centers, mainly in Italy, where this manner was actively developed during the years 1530 - 1630. I have structured my work about (en)
|
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |