Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
rdfs:seeAlso
| |
Description
| - Phoneme awareness and letter knowledge are essential prerequisites for early literacy and their predictive role for beginning literacy is of no doubt in current literature. However the developmental relationship of these two skills is still under the discussion. We are proposing a study to test existing models of developmental relationship of these two skills. The study will also enable us to assess the impact of specific training in phoneme awareness and letter knowledge to the early literacy development in Czech preschool children. The methodology uses the approach of randomized trials to set up two experimental and one untreated group for 12 weeks training study including pre-test, direct post-test and delayed post-test (1month after the training). Methodology of the study is driven by latest experience in research to implement and run effective training in literacy. Project relates to our previous research supported by GAČR in 2008 in collaboration with Dr.Caravolas ( University of Wales, UK) and invites another excellent researcher to collaborate (prof. Hulme,UCL, London). (en)
- Fonematické povědomí (FP) a znalost písmen (ZP) abecedy tvoří základní předpoklady pro rozvoj rané gramotnosti. Jejich prediktivní význam pro popis rozvoje počáteční gramotnost byl ve výzkumu již přesvědčivě doložen. I přesto ale vývojový vztah těchto dvou dovedností stále předmětem diskuse. Navrhujeme proto studii, která umožní testovat stávajících modely vývojového vztahu těchto dovedností.Studie také nám umožní posoudit efekty intenzivního tréninku fonematického povědomí a znalosti písmen na rozvoj časného čtení a psaní. Metodologie využívá postupů s náhodným dělením respondentů do 2 experimentálních a jedné kontrolní (untreated) skupiny k realizaci 12 týdnů trvající tréninkové studii (včetně pre-testu, post-testu odloženého post-testu). Metodologie projektu čerpá z nejnovějších zkušeností ve výzkumu efektivity tréninku FP a ZP pro rozvoj gramotnosti. Projekt navazuje na předchozí výzkum podpořený GAČR v roce 2008 realizovaný ve spolupráci s Dr. Caravolas (University of Wales, Velká Británie), a zve dalšího vynikajícího badatele ke spolupráci (prof. Charles Hulme, UCL, Londýn).
|
Title
| - Phoneme awareness and letter knowledge training -its developmental relationship and impact to early literacy (en)
- Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen- jejich vývojová souvislost a vliv na rozvoj počáteční gramotnosti
|
skos:notation
| |
http://linked.open...avai/cep/aktivita
| |
http://linked.open...kovaStatniPodpora
| |
http://linked.open...ep/celkoveNaklady
| |
http://linked.open...datumDodatniDoRIV
| |
http://linked.open...i/cep/druhSouteze
| |
http://linked.open...ep/duvernostUdaju
| |
http://linked.open.../cep/fazeProjektu
| |
http://linked.open...ai/cep/hlavniObor
| |
http://linked.open...vai/cep/kategorie
| |
http://linked.open.../cep/klicovaSlova
| - phoneme awareness, letter knowledge, training of phoneme awareness and letter knowledge, randomized trials, early literacy (en)
|
http://linked.open...neniPrubehuReseni
| - Deferred Final Report (en)
- Odložená závěrečná zpráva (cs)
|
http://linked.open...ep/partnetrHlavni
| |
http://linked.open...inujicichPrijemcu
| |
http://linked.open...cep/pocetPrijemcu
| |
http://linked.open...ocetSpoluPrijemcu
| |
http://linked.open.../pocetVysledkuRIV
| |
http://linked.open...enychVysledkuVRIV
| |
http://linked.open...lneniVMinulemRoce
| |
http://linked.open.../prideleniPodpory
| |
http://linked.open...iciPoslednihoRoku
| |
http://linked.open...atUdajeProjZameru
| |
http://linked.open.../vavai/cep/soutez
| |
http://linked.open...usZobrazovaneFaze
| |
http://linked.open...ai/cep/typPojektu
| |
http://linked.open...ep/ukonceniReseni
| |
http://linked.open...ep/zahajeniReseni
| |
http://linked.open...tniCyklusProjektu
| |
http://linked.open.../cep/klicoveSlovo
| - letter knowledge
- randomized trials
- training of phoneme awareness and letter knowledge
- phoneme awareness
|
is http://linked.open...vavai/cep/projekt
of | |