During change of hydraulic damper load direction, the steep changes of pressure and delays of its acting force are occurred, it cause the loss of adhesion between tyre and road – the uncontrollable driving situation. Project is pointed to identification of impacts which cause delay of damper effect and their elimination. And the prototype of damper without delay will be manufactured, also will be developed the software which will make easier the construction of delay-less dampers. (en)
Při přechodu z roztažení do stlačení dochází v kapalinovém tlumiči k prudkým změnám tlaku a tzv. prodlevám. Prodleva je způsobená uvolněným vzduchem ve formě pěny nebo bublin, respektive nasycenými parami, jež se vyvinou při podtlaku v pracovní prostoře a při průtoku škrtícími elementy. Během prodlevy tlumič nejprve nevyvíjí sílu a teprve na jejím konci dosáhne náhle síla na požadované hodnoty. V praxi to znamená, že na vozidle má prodleva za následek odskočení kola a ztrátu adheze kola s vozovkou nebo kolejí a vznik nekontrolovatelné jízdní situace. Projekt je zaměřen na identifikaci vlivů způsobujících prodlevu a jejich eliminaci. Následně bude vyroben prototyp tlumiče bez prodlevy a vyvinut software, který usnadní konstrukci bezprodlevových tlumičů. (cs)