Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Z řady mezinárodních i českých výzkumů vyplývá, že školský systém vykazuje silné genderové zatížení. Genderový vliv je patrný ve vzájemném vztahu vyučujících a studujících, ve výběru učiva a tvorbě učebních materiálů a v typických vzdělávacích draháchchlapců a dívek. Vzdělávací dráhy podporované školských systémem odpovídají společenským představám o vhodném vzdělání pro ženy a pro muže. Prosazení individuální vzdělávací dráhy, která není školským systémem podporována, je velmi obtížné.Jedinci obvykle rezignují a přijímají typické, institucionálně podporované vzdělávací dráhy. V zájmu demokratizace vzdělávání by měl školský systém jedincům umožňovat volbu takové vzdělávací dráhy, která plně odpovídá jejich zájmům a dispozicím.Omezení založená v instituci školy a v jejích představitelích by měla být minimalizována. Z tohoto důvodu je nezbytná analýza stávajících mechanismů, které zajišťují reprodukci typických vzdělávacích drah pro muže a ženy. (cs)
- Many international and Czech research studies show that the educational system carries a strong gender bias. There is a gender dimension in the mutual relationship between teachers and students, teaching materials, choice of topics and in typicaleducational careers. Educational paths supported by the educational system correspond to the societal ideas about appropriate education for men and women. It is very difficult to realise an individual career path not supported by the educational system.Individuals usually submit to typical, institutionally supported career paths. In the interest of democratisation of education, the educational system should allow individuals to choose such career paths that meet their interests and inclinations.Limitations embedded in schools and their representatives should be minimised. Therefore, it is necessary to analyse the existing mechanisms that contribute to reproducing the typical educational careers. (en)
|
Title
| - Gender aspects of transitions between educational levels (en)
- Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni (cs)
|
http://linked.open...lsi-vedlejsi-obor
| |
http://linked.open...avai/druh-souteze
| |
http://linked.open...domain/vavai/faze
| |
http://linked.open...vavai/hlavni-obor
| |
http://linked.open...vai/vedlejsi-obor
| |
http://linked.open...vavai/id-aktivity
| |
http://linked.open.../vavai/id-souteze
| |
http://linked.open...n/vavai/kategorie
| |
http://linked.open...vai/klicova-slova
| - gender, education, educational careers, educational transitions, gender stereotypes in education and science, educational system analysis,career paths (en)
|
http://linked.open...nujicich-prijemcu
| |
http://linked.open...avai/poskytovatel
| |
http://linked.open...ai/statni-podpora
| |
http://linked.open...vavai/typProjektu
| |
http://linked.open...ai/uznane-naklady
| |
http://linked.open...ai/pocet-prijemcu
| |
http://linked.open...cet-spoluprijemcu
| |
http://linked.open...ai/pocet-vysledku
| |
http://linked.open...ku-zverejnovanych
| |
is http://linked.open...ain/vavai/projekt
of | |