Attributes | Values |
---|
rdf:type
| |
Description
| - Economic theorizing has traditionally been based on two important assumptions about individual preferences: selfishness and exogeneity of preferences. Countless research in experimental economics and psychology has demonstrated that preferences have pro-social components such as altruism, reciprocity or inequality aversion. The developmental origins of social preferences are not well understood, however. In my post-doctoral research I plan to study theories of preference formation by organizing a cross-country study among children in Georgia, Czech Republic and Uganda, using the experimental methodology of Fehr et al. (2008). The following questions guide this project: Is the process of preference formation, in particular emergence of inequality aversion, universal in countries with different socio-economic background? Is the process of formation of preferences stable or sensitive to abrupt changes in socialization such as experiencing an armed conflict? As children grow older, do their social preferences converge towards the type that brings them the largest payoff in school? (en)
- Ekonomické teorie tradičně vycházejí ze dvou předpokladů o preferencích jednotlivce: sobeckých a exogenně daných preferencí. Nepočítaně studií v oblasti experimentální ekonomie a psychologie ukázalo, že užitek ostatních se promítá do individuálního užitku (altruismus, reciprocita, averze k nerovnosti). Původu a formování sociálních preferencí však zatím nebylo plně porozumněno. V mém post-doktorském výzkumu plánuji empiricky testovat teorie formování preferencí. Plánuji organizaci série šetření v různých zemích (Gruzie, Česká republika, Uganda), během nichž použiji metody experimentální ekonomie (Fehr et al. 2008) k zjištění typu preferencí u dětí různého věku. Následující otázky jsou v centru zájmu tohoto projektu: Je proces formování preferencí směrem k jiným lidem, zejména vznik averze k nerovnosti, stejný v zemích s rozdílným socio-ekonomickým prostředím? Je tento proces stabilní a tedy do značné míry vrozený nebo je citlivý na změny v procesu socializace jako je například prožitek ozbrojeného konfliktu? Jak děti rostou, konvergují jejich preference směrem k typu preferencí, který je spojený s nejlepšími výsledky ve škole? (cs)
|
Title
| - Formování sociálních preferencí a jejich role v ekonomickém chování (cs)
- Endogenous social preferences and economic behavior (en)
|
http://linked.open...vai/cislo-smlouvy
| |
http://linked.open...avai/druh-souteze
| |
http://linked.open...domain/vavai/faze
| |
http://linked.open...vavai/hlavni-obor
| |
http://linked.open...vavai/id-aktivity
| |
http://linked.open.../vavai/id-souteze
| |
http://linked.open...n/vavai/kategorie
| |
http://linked.open...vai/klicova-slova
| - social; preferences; inequality; aversion; behavioral; economics (en)
|
http://linked.open...avai/konec-reseni
| |
http://linked.open...nujicich-prijemcu
| |
http://linked.open...avai/poskytovatel
| |
http://linked.open...avai/start-reseni
| |
http://linked.open...ai/statni-podpora
| |
http://linked.open...vavai/typProjektu
| |
http://linked.open...ai/uznane-naklady
| |
http://linked.open...ai/pocet-prijemcu
| |
http://linked.open...cet-spoluprijemcu
| |
http://linked.open...ai/pocet-vysledku
| |
http://linked.open...ku-zverejnovanych
| |
is http://linked.open...ain/vavai/projekt
of | |