Vzhledem k velkému nárůstu objemu silniční dopravy, zejména kamionové, dochází k výraznému zhoršení kvality povrchových i podkladových vrstev silniční sítě. Východiskem technického řešení tohoto problému je stanovení základních charakteristik asfaltových (živičných) materiálů, které může přispět k zefektivnění silniční údržby a výraznému prodloužení životnosti asfaltových povrchů vozovek. Současným trendem v Severní Americe je měření asfaltových vzorků při různých teplotách a zatěžovacích frekvencích. Takto získaná měření v laboratorních podmínkách mají stejnou vypovídací hodnotu jako při skutečném zatížení od vozidel ve vozovce. V České republice je však většina zkoušek asfaltových materiálů stále založena na empirickém hodnocení. Navrhuje se proto vypracování nové metodiky vycházející z výsledků měření komplexního dynamického modulu E* a jeho složek. Předpokládá se cyklické zatěžování typických asfaltových směsí v lineárně viskoelastické oblasti. Výsledkem řešení projektu bude (cs)
Rapid road network deterioration is caused by increase in traffic, especially truck traffic. The goal is to find basic characteristic for hot mix asphalt, which could effectively lead to the better pavement maintenance and enhance life time of pavements.The state of the art in north America is a measurement of hot mix asphalt at different temperatures and loading frequencies. Data obtained in the laboratory has the same value as the one, gathered during the field experiments. Most of the hot mix material testing is still based on empirical evaluation in the Czech Republic. The goal is to develop a procedure based on the dynamic complex modulus. In this project, cylindrical specimens of the hot mix asphalt will be tested in cyclic loading in the linear viscoelastic region. Output of this project is determination of the optimal sample geometry, and new technique for the asphalt hot mix evaluation. This should lead to the development of new hot mix asphalt specification. (en)