About: Paintings on stone - experiment in art in late 16th and early 17th centuries     Goto   Sponge   NotDistinct   Permalink

An Entity of Type : http://linked.opendata.cz/ontology/domain/vavai/Projekt, within Data Space : linked.opendata.cz associated with source document(s)

AttributesValues
rdf:type
Description
  • During the 16th century artists experimented with many techniques of paintings. They examined various materials as the base of their painting. In Italy, polished stone plaques became an attractive material. They use gave hope that such paintings will bemore durable than those paintings on line or wood. That idea was first suggested by art theoreticians in Italy (Vasari) an later in other European countries, too. Sebastiane del Piombo is considered to be firs who use this technique. Also Titian,Bassano, Fetti used stone ground for their paintings. This technique was followed by artists living north of the Alp, for ex. in Prague at the time of Rudolf II and in Munich. Polished stone plaques were admired material from suspension panneaux, forseries of pictures inserted into the wall of interiors. They were parts of luxurious furniture and also autonomoous objects. They appearence in European art at the turn of 16th and 17th centuries poses a series of questions: theoretical question with (en)
  • Obrazy na kameni na přelomu 16. a 17. století: v průběhu 16. století experimentovali umělci nejen s rozmanitými technikami, zkoušeli také různé materiály jako podložky k malbě. V Itálii se novým, přitažlivým materiálem staly vyleštěné kamenné desky.Jejich použití dávalo naději, že malby na kameni jsou trvanlivější než na plátně nebo na dřevě, neboť podle tehdejších představ nepodléhají klimatickým změnám. Tuto myšlenku šířili tehdejší teoretici umění zejména v Itálii (Vasari) a jeho současníci jivyužívali v praxi, zpočátku hlavně v Itálii, posléze i v dalších zemích Evropy. Za původce tohoto způsobu malby je udáván Sebastiáno del Piombo. Užívali je však i jiní umělci v Itálii (Tizian, Bassano, Fetti, Rubens), i severně od Alp, zejména vrudolfínské Praze a v Mnichově, v sídle bavorského kurfiřta. Existovaly jako závěsné obrazy v rámech, v sériích tvořily výplně interiérů, byly součástí luxusního nábytku i samostatnými objekty. Existence maleb na kameni vyvolává řadu otázek: např. z (cs)
Title
  • Malby na kameni - umělecký experiment na přelomu 16. a 17.století (cs)
  • Paintings on stone - experiment in art in late 16th and early 17th centuries (en)
http://linked.open...avai/druh-souteze
http://linked.open...domain/vavai/faze
http://linked.open...vavai/hlavni-obor
http://linked.open...vai/vedlejsi-obor
http://linked.open...vavai/id-aktivity
http://linked.open.../vavai/id-souteze
http://linked.open...n/vavai/kategorie
http://linked.open...vai/klicova-slova
  • Neuvedeno. (en)
http://linked.open...nujicich-prijemcu
http://linked.open...avai/poskytovatel
http://linked.open...ai/statni-podpora
http://linked.open...vavai/typProjektu
http://linked.open...ai/uznane-naklady
http://linked.open...ai/pocet-prijemcu
http://linked.open...cet-spoluprijemcu
http://linked.open...ai/pocet-vysledku
http://linked.open...ku-zverejnovanych
is http://linked.open...ain/vavai/projekt of
Faceted Search & Find service v1.16.118 as of Jun 21 2024


Alternative Linked Data Documents: ODE     Content Formats:   [cxml] [csv]     RDF   [text] [turtle] [ld+json] [rdf+json] [rdf+xml]     ODATA   [atom+xml] [odata+json]     Microdata   [microdata+json] [html]    About   
This material is Open Knowledge   W3C Semantic Web Technology [RDF Data] Valid XHTML + RDFa
OpenLink Virtuoso version 07.20.3240 as of Jun 21 2024, on Linux (x86_64-pc-linux-gnu), Single-Server Edition (126 GB total memory, 107 GB memory in use)
Data on this page belongs to its respective rights holders.
Virtuoso Faceted Browser Copyright © 2009-2024 OpenLink Software